در نشست "پدر آن دیگری" مطرح شد:
صمدی: اقتباس در سینمای ایران جدی پی‌گیری نمی‌شود
کارگردان فیلم سینمایی "پدر آن دیگری" گفت: اقتباس در سینمای ایران جدی گرفته نمی‌شود چرا که فیلم‌سازان به مطالعه کم‌تر اهمیت می‌دهند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۱۲
 
صمدی: اقتباس در سینمای ایران جدی پی‌گیری نمی‌شود
 
کارگردان فیلم سینمایی "پدر آن دیگری" گفت: اقتباس در سینمای ایران جدی گرفته نمی‌شود چرا که فیلم‌سازان به مطالعه کم‌تر اهمیت می‌دهند.

تحریرنو: نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی "پدر آن دیگری" به کارگردانی یداله صمدی در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

یداله صمدی گفت: موضوع اقتباس سال‌ها است که در سینما مرسوم است و در گذر سینمای فارابی هم یک حوزه‌ای به‌همین منظور تشکیل شد، اما متاسفانه آن‌طور که باید و شاید جدی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: رمان "پدر آن دیگری" نوشته‌ی پرینوش صنیعی را ۸ سال پیش خواندم و می‌دانستم که فیلم خوبی از آن در می‌آید. از نویسنده‌ی آن خواستم که امتیاز ساخت فیلم آن‌را به من بدهد. فیلم‌سازان معتبر زیادی به خانم صنیعی مراجعه کرده بودند که از کتاب او فیلم سینمایی بسازند اما این شانس نصیب من شد.

کارگردان فیلم سینمایی "اتوبوس" بیان کرد: به اندازه‌ای در این رمان برای شهاب حادثه رخ می‌دهد که من در انتخاب این حوادث به‌زحمت افتادم. چند روزی زمان برد که اتفاقات را از میان آن‌ها گلچین کنم زیرا اگر می‌خواستم همه را بسازم یک سریال می‌شد.

صمدی درباره‌ی سرمایه‌گذاری فیلم سینمایی "پدر آن دیگری" توضیح داد: در دوره‌ای که سوژه‌ی عشق‌های مثلثی رایج بود و همه سرمایه‌ی خود را صرف این‌گونه قصه‌ها می‌کردند تا در گیشه بفروشد، به چند تهیه‌کننده‌ی بخش خصوصی مراجعه کردم و هیچ‌کس نپذیرفت سرمایه‌گذار این فیلم باشد. تا این‌که امسال از سرمایه شخصی خودم و با حمایت محمدرضا جعفری‌جلوه و بنیاد سینمایی فارابی "پدر آن دیگری" را ساختم.

این کارگردان به عدم اقتباس در فیلم‌نامه‌های ایرانی یاد کرد و گفت: بخشی از دلیل عدم اقتباس به کم‌کاری و کم‌سرمایه‌گذاری برمی‌گردد و بخشی دیگر آن هم مربوط به فیلم‌سازانی است سال‌ها کتاب نخوانده‌اند و در مطالعه تنبل هستند.

پرویش صنیعی نویسنده‌ی رمان "پدر آن دیگری" با حضور در این نشست عنوان کرد: این کتاب مبحث روان‌شناسی تربیتی و یکی از معضلات جامعه است که در مورد مشکلات میان روابط پدران و فرزندان به خصوص پدر و پسر را صحبت می‌کند.

وی بیان کرد: دورادور یداله صمدی را می‌شناختم و از پیش‌نهادش استقبال کردم، البته نگران بودم و نمی‌دانستم این کتاب را چه‌طور می‌توان در ۲ ساعت به‌شکل فیلم درآورد. خیلی از مسائل کتاب تغییر کرده اما همه به‌جا و درست بوده است.

در ادامه‌ی این نشست حسین یاری، بازیگر فیلم سینمایی "پدر آن دیگری" گفت: به هیئت انتخاب احترام می‌گذارم و می‌دانم عدم حضور این فیلم در بخش مسابقه تعمدی نبوده است.

ثریا قاسمی نیز با حضور در نشست رسانه‌ای آخرین ساخته‌ی یداله صمدی عنوان کرد: خوش‌حالم که یک فیلم نجیب، سالم و بی‌ادعا ساخته شد و من بعد از سال‌ها دوری از سینما با این فیلم بازگشتم.

هنگامه قاضیانی نیز با اشاره به این‌که اولین شبی است که در جشنواره‌ی سی‌و‌سوم حضور دارد، گفت: خوش‌حالم که "مریم" رمان بودم و از این دوره به دهه‌ی ۷۰ پا گذاشتم. امشب یکی از بهترین شب‌های من در سینما بود.

اصغر نژاد‌ایمانی، طراح صحنه و لباس اظهار داشت: بزرگ‌ترین ویژگی این کار این است که بوی سینمای دهه‌ی ۷۰ را می‌دهد. گذشته نزدیک به‌سرعت در حال نابود شدن است و برای نشان دادن آن مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. کاش می‌شد یک شهرک ماندگار سینمایی از این دهه بسازیم که دست‌وبال‌مان بسته نباشد.

مهدیار عزیزی، بازیگر نقش "شهاب" ضمن تشکر از تمامی گروه به‌خصوص کارگردان آن گفت: ممنونم که هم‌کاران این فرصت طلایی را به‌من دادند.

بنفشه صمدی، بازیگر نقش "فرشته" در فیلم "پدر آن دیگری" که در نشست رسانه‌ای این فیلم حضور داشت عنوان کرد: از ۵ سالگی بازی کردم اما از آن بازیگرهایی بودم که صبورانه در انتظار رسیدن نقش می‌ماندم و به‌دنبال آن نمی‌رفتم به‌همین دلیل فواصل کاری برایم طولانی شد. دوست‌دارم از این پس جدی‌تر این کار را ادامه دهم.
کد مطلب: 2538