در نشست "مبارک" مطرح شد:
نجفی‌امامی: مبارک هنوز هم می‌خنداند
کارگردان فیلم رئال-انیمیشن "مبارک" گفت: فکر می‌کنم شخصیت مبارک هنوز هم می‌تواند شادی و نشاط را به خانه‌های مردم بیاورد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۲
 
نجفی‌امامی: مبارک هنوز هم می‌خنداند
 
کارگردان فیلم رئال-انیمیشن "مبارک" گفت: فکر می‌کنم شخصیت مبارک هنوز هم می‌تواند شادی و نشاط را به خانه‌های مردم بیاورد.


تحریرنو: نشست رسانه‌ای فیلم "مبارک" به کارگردانی محمدرضا نجفی‌امامی لحظاتی پیش در سالن سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.


نشست فیلم رئال-انیمیشن "مبارک" آخرین نشست از فیلم‌های اکران شده در سی‌و‌سومین جشنواره‌ی فیلم فجر بود و اجرای آن‌را گلاره محمدی برعهده داشت، محمدرضا نجفی‌امامی، کارگردان این فیلم به چه‌گونگی شکل‌گیری داستان اشاره کرد و توضیح داد: ایده‌ی این فیلم پویانمایی سال ۹۲ در ذهن من شکل گرفت، زمانی‌که آقای سعدی افشار فوت کرد و من علاقه‌ی زیادی به شخصیت مبارک داشتم، به‌نظرم رسید شخصیت مبارک دوباره می‌تواند شادی و نشاط را به خانه‌ها برگرداند.

وی ادامه داد: با تلفیق مبارک و اسطوره‌های قدیمی که دو نماد ایرانی هستند، برای بیان داستان‌ها استفاده کردیم و با اعتقاد به این‌که مخاطبی که وارد سینما باشد با مخاطبی که از آن خارج می‌شود، باید فرق کنند، همه‌ی تلاشم را برای ایجاد این تغییر در مخاطب گذاشتم.

نجفی‌امامی با اشاره به حضور الناز شاکردوست در این فیلم، بیان کرد: در فیلم‌نامه شخصیت اول ما پسر بود، اما بعداز این‌که خانم شاکر‌دوست فیلم‌نامه را خواندند و علاقه و شناخت زیادی که از پویانمایی داشتند، شخصیت فیلم‌نامه هم‌تغییر کرد و خودشان در کار حاضر شدند.

وی هم‌چنین با اشاره به این‌که فیلم "مبارک" سه‌قسمتی خواهد بود، گفت: قسمت دوم این فیلم در حال نگارش است و دوست دارم همان چیزی که در ذهن دارم را بتوانم بسازم.

بهروز واثقی، نویسنده این اثر سینمایی با عنوان این‌که در این فیلم به‌دنبال زنده‌کردن اسطوره‌ها و شخصیت‌های ایرانی بوده‌ایم، بیان کرد: می‌خواستیم در مقابل بمباران شخصیت‌های غربی که این‌روزها در کشور وجود دارد، ذهن‌ها را به‌‌سمت داستان‌های قدیمی بکشانیم و داستان‌هایی که در حال فراموشی هستند را دوباره به‌یاد خانواده‌ها بیاوریم.

وی ادامه داد: در "مبارک" تلفیقی از سنت و مدرنیته در کنار یک‌دیگر نشان داده‌ شده‌است.

این نویسنده با عنوان این‌که مخاطب اصلی فیلم کودکان هستند، اظهار کرد: در ابتدا نظرمان روی مخاطب کودک بود، اما در روند کار که بودیم، به‌تدریج محتوای کار به‌شکلی شد که برای بزرگ‌سال هم جذابیت داشته باشد.

علی نجفی‌امامی، تهیه‌کننده‌ی "مبارک" در زمینه‌ی تولید این فیلم سینمایی گفت: پیش‌تولید فیلم سل ۹۲ شروع شد که ما در این مرحله قید تولید این کار را زدیم، اما با حضور بزرگان و دوستان باتجربه‌ای که به‌ما اضافه‌ شده بودند، انرژی به‌کار برگشت و ما تولید "مبارک" را شروع کردیم.

وی ادامه داد: پیش‌تولید این کار ۱۵ ماه طول کشید و بعد از ۴۵ جلسه فیلم‌برداری از تیرماه امسال کارهای انیمیشن روی فیلم شروع شد که در حدود ۶ ماه طول کشید.

تورج نصر که صدای خاطره‌انگیزش را در انیمیشن‌های زیادی شنیده‌ایم، در این اثر سینمایی بازی کرده است، او درباره‌ی حضورش در این فیلم توضیح داد: من کارم را با دوبله در کارتون‌های مختلف شروع کردم و علاقه اصلی‌ام هم دوبله است، اما در این کار نقش کوچکی به‌عنوان بازیگر دارم.

ناصر طهماسب، مدیر دوبلاژ این اثر سینمایی نیز با اشاره به این‌که انجام دوبله‌ی کارهای عروسکی سخت‌تر از دوبله‌ی فیلم سینمایی است، عنوان کرد: این سبک فیلم برای اولین‌بار است که در ایران ساخته می‌شود و باوجود این‌که وقت‌و‌حوصله‌ی زیادی را از سازندگان می‌گیرد، اما آن‌ها باانرژی ادامه دادند و خواستند که این کار را حاضر کنند.

وی ادامه داد: وقتی فیلمی باری اولین‌بار در این سبک ساخته می‌شود، راه را برای دیگر گروه‌ها باز می‌کند و مدلی برای آن‌ها می‌شود.

علیرضا برازنده که پرکارترین فیلم‌بردار این دوره از جشنواره‌ی فیلم فجر است، درباره‌ی هم‌کاری با این اثر سینمایی توضیح داد: من تابه‌حال کار انیمیشن انجام نداده بودم، اما بعد از چند جلسه توانستیم به فضایی که می‌خواستیم برسیم.

وی ادامه داد، در فیلم‌برداری رئال ما محاسبات خاصی نداریم، اما در انیمیشن-رئال باید تمام تصویرهای دوربین دقیق و حساب‌شده باشد و به این فکر کنیم که در کجای تصویر قرار است شخصیت‌های انیمیشنی قرار بگیرند.
این فیلم‌بردار با اشاره به این‌که از قبول کردن این‌کار می‌ترسیده است، گفت: فیلم‌برداری این‌کار خیلی سخت بود ولی آريا امامی در مسیر کمک زیادی به‌من کردند تا به نتیجه‌ی دل‌خواه برسیم.

امیر رهبری، بازیگر این اثر سینمایی با عنوان این‌که کاش این فیلم در بخش مسابقه جشنواره هم دیده می‌شد، گفت: بازی در فیلمی که هم‌بازی خودت را نبینی، خیلی سخت است و باید فضاها و حرکت‌های بازیگر مقابل را برای خودمان بسازیم.

اصغر نژاد‌ایمانی، طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی "مبارک" گفت: این فیلم تجربه‌ی خیلی خوبی برای همه‌ی عوامل فیلم بود و فکر نمی‌کنم کسی تابه‌حال چنین تجربه‌ی تنگاتنگ و جدی در این ژانر داشته باشد و فکر می‌کنم فارغ از نتیجه‌ی این فیلم، حتما گام بزرگی در زمینه‌ی رئال-انیمیشن برداشته‌شده است.

محمود موسوی‌نژاد، صدابردار و علیرضا خورشید طراح چهره‌پردازی این اثر سینمایی از دیگر حاضران آخرین نشست رسانه‌ای جشنواره‌ی سی‌وسوم بودند.
کد مطلب: 2573