رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران اعلام کرد؛
ضرورت نوسازی ۲۷ هزار تاکسی در تهران
رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران میگوید حدود ۲۷ هزار تاکسی در تهران بیش از ۱۰ سال فعالیت کردهاند و باید نوسازی شوند.
تاریخ انتشار : شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۷
رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران میگوید حدود ۲۷ هزار تاکسی در تهران بیش از ۱۰ سال فعالیت کردهاند و باید نوسازی شوند.
به گزارش تحریرنو از روابط عمومی سازمان تاکسیرانی تهران، علیرضا قنادان با اشاره به اینکه متوسط عمر ناوگان تاکسیرانی در تهران ۶ سال است، اظهار کرد: از سال ۹۵ تا نیمه سال ۹۶ فعالیتهای قابل قبولی درباره نوسازی ناوگان تاکسیرانی صورت گرفت، اما از اواسط سال ۹۶ روند تحویل خودرو متوقف شد؛ این اتفاق در شرایطی افتاد که روزانه ۱۰ هزار نفر متقاضی (غیر از متقاضیان سازمان تاکسیرانی) برای نوسازی وجود داشت. در این وضع، دیگر خودرویی برای تحویل نبود.
وی با بیان اینکه تصویب سن اسقاط خودروی تاکسی (ابتدا ۵ سال، بعد ۷ سال، سپس ۱۳ سال) از سوی هیأت دولت صورت میگیرد و سازمان تاکسیرانی در این مورد تنها مجری است، عنوان کرد: اکنون حدود ۲۷ هزار خودروی تاکسی در تهران بیش از ۱۰ سال فعالیت کردهاند و باید مورد نوسازی قرار بگیرند.
قنادان در ادامه از پیگیری دو طرح با همکاری دولت خبر داد و تشریح کرد: نخستین طرح این است که رانندهها امکان این را داشته باشند، خودروی کارکرده (سن خودرو مشخص نیست) که توان دریافت معاینه فنی دارد را جایگزین خودروی خود کرده و پلاک را به ماشین شخصی منتقل کنند، بعد از این مراحل رنگ ماشین به زرد (تاکسی) تغییر خواهد کرد. طرح دوم مربوط به نوسازی با همکاری شرکتهای خودروسازی است که همان روال گذشته طی میشود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران درباره مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: قیمت خودرو دو تا دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده که موجب بروز مشکلاتی در سازمان تاکسیرانی شده است. با این اتفاق تسهیلاتی که راننده بابت نوسازی خودروی خود دریافت میکرد دیگر کارایی ندارد و باید با تسهیلات جدید این موضوع دنبال شود.
قنادان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه از نظر قانون استفاده از کولر و بخاری در ایام گرم و سرد سال، جزو وظایف تاکسیرانها است، عنوان کرد: بخشی از کرایهای که از مسافر دریافت میشود، مربوط به استفاده از کولر و بخاری است.
وی با اشاره به ارزیابی نحوه برخورد تاکسیرانها با شهروندان و ضرورت جایگزینی جریمه و تخلفات با تشویق رانندگانی که آسایش مسافران را در نظر میگیرند، گفت: امسال سامانهای برای تشویق رانندگان تاکسی از طریق امتیازدهی توسط مسافران راه اندازی شده است، از طریق این سامانه رانندگان برتر شناسایی و انتخاب میشوند. در این روش شهروندان با شمارهگیری #۱۳۷*۷۷۷* از طریق تلفن همراه، ۷ شماره پلاک تاکسی مورد نظر را وارد کرده و این گونه اعلام میکنند که این راننده قابل تقدیر است.
به گفته قنادان؛ المانهای رانندهای که مورد تقدیر قرار میگیرد شامل نظافت خودرو، احترام، خوش رفتاری، استفاده از تهویه سرد و گرم و ... است.
وی همچنین درباره چگونگی تعیین نرخ کرایه تاکسیها بیان کرد: سامانهای که اکنون نرخ کرایه تاکسی را تعیین میکند، نرمافزاری است که براساس مصوبه شورای شهر تهران راه اندازی شد. در این سامانه ضرایب به صورت سالانه توسط مصوبه شورا لحاظ میشود و درصد افزایش کرایه تاکسی با تأیید شورای شهر و فرمانداری لحاظ و اجرا میشود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پایان تصریح کرد: خروجی فرمول تعیین محاسبه کرایه تاکسی بر مبنای ترافیک مسیر، مسیر رفت و برگشت، شیب و فراز منطقه و ... است.