سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادها درخشان و دانش پژوهان جوان از رایزنی برای احیای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: این موضوع در حال حاضر در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است.
به گزارش تحریرنو ؛ فاطمه مهاجرانی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به بیان ماموریت و وظایف مرکز ملی پرورش استعداهای درخشان پرداخت و اظهار کرد: تا سال ۸۹ ، ۳۰۰ مدرسه استعداد های درخشان داشتیم که ناگهان رشد بسیار زیادی پیدا کرد و به ۷۰۰ مدرسه رسید.
وی افزود: در کنار اداره مدارس سمپاد، طرح شهاب را که شناسایی و هدایت استعداهای برتر است دنبال میکنیم. این طرح در راستای عدالت آموزشی و با کمک بنیاد ملی نخبگان پیش می رود. تا امروز یک میلیون و ۷۰۰هزار دانش آموزش تحت پوشش آن قرار گرفتهاند.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادها درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینکه باشگاه دانش پژوهان جوان کار خود را از سال ۷۰ شروع کرد گفت: این باشگاه ماموریتهای زیادی دارد که مهمترین آن برگزاری المپیادهای علمی است . قدیمیترین المپیادی که برگزار می شود المپیاد ریاضی است که از سال ۱۹۵۹ در دنیا کلید خورده و ما در سال ۱۳۶۶ به آن پیوستیم. تا کنون ۶۷۰ مدال آور المپیاد داشتهایم.
مهاجرانی ادامه داد: برگزاری المپیاد مسیر طولانی دارد و ۱۸ ماه طول می کشد. ما برگزاری سه المپیاد سلولهای بنیادی، جغرافیا و علوم زمین را در دستور کار داریم و قرار است ایران بنیانگذار المپیاد سلول بنیادی باشد.
وی به جشنوراه خوارزمی اشاره کرد وگفت: امسال ۸۰۰۰ طرح دریافت کردیم و ۳۰ برگزیده داریم.
مهاجرانی با بیان اینکه محور کار مدارس سمپاد پژوهش است و آنچه این مدارس را متمایز می کند پژوهش محوری است گفت: به سمت ارتقاء آموزشهای الکترونیکی حرکت میکنیم تا جایی که امکان احداث مدارس را نداریم افراد بتوانند آموزشهای الکترونیکی دریافت کنند.
وی با تاکید بر اینکه نیازی نیست همه فرزندان ما تیز هوش باشند گفت: بسیاری اوقات از ما سوال می شود چرا باید آزمونی از این جنس برگزار شود؟ در حالی که سوال ما این است چرا باید تا این میزان تقاضا وجود داشته باشد؟ ما ۲۵۰ هزار متقاضی داریم و فرزندان باید خود خوبشان باشند. فردی که در یک حوزه خوب کار کند، موفق است.
وی ادامه داد: فعلا راه دیگری به جز برگزاری آزمون برای ورود نداریم اما به روی راهکاری دیگر کار میکنیم و تلاش میکنیم هوشهایی به جز هوش ریاضی و فیزیک را هم اندازه بگیریم که باید معاونتهای دیگر از جمله معاونت ابتدایی به ما کمک کند.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادها درخشان و دانش پژوهان جوان افزود: قبلا باید هیات امناء برای تاسیس مدارس مجوز میداد که باعث شده بود توسعه با حساب و کتاب انجام شود اما اکنون که با کثرت مدارس در برخی نقاط مواجهیم، در برخی نقاط دیگر مدرسهای نداریم. وجود هیات امنا باعث میشود مدارس با کیفت بهتر ایجاد شود.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در باره فرار نخبگان و مهاجرت از کشور اظهار کرد: اگر یک فرد برای تحصیل به خارج از کشور برود و سپس برای خدمت به ممکلت خود برگردد بد نیست. مهاجرت یک پدیده جهانی است. بسیاری از نخبگان ما به خارج میروند اما برمیگردند و البته بخش قابل توجهی هم در آنجا میمانند؛ باید اقدامات پیشگیرانهای انجام دهیم که جلوی خروج آنها را بگیریم یا مقدمات لازم را فراهم کنیم تا وقتی بر میگردنند بتوانند از ظرفیت و استعداد خودشان به نحو احسن استفاده کنند.
وی افزود: البته اکثر آنها که از کشور مهاجرت میکنند دانش آموزش نیستند و دانشجو هستند و بعد از دریافت مدرک کارشناسی برای ادامه تحصیل مهاجرت میکند. ما و وزارت علوم یک مسئولیت داریم و آن هم تریبت یک نسل عالم و ماهر است. ما زاویهای با وزارت علوم در این زمینه نداریم اما لازم است برای این موضوع در کشور جدیتر تدبیر شود. خوب است که به مسئله فرار مغزها نگاه دیگری داشته باشیم و از واژه «گردش نخبگان» استفاده کنیم.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با تاکید بر اینکه باید احساس مسئولیت و وطن دوستی را در وجود دانش آموزان تقویت کنیم گفت: وطن و پرچم ملی ایران موضوع مهمی است باید این موضوع در دانش آموزان نهادینه شود که اگر روزی برای ادامه تحصیل به خارج رفتند برای خدمت گذاری برگردند.
مهاجرانی درباره شناسایی استعدادهای برتر در مناطق محروم گفت: حدود یک سوم مدارس ما در مناطق محروم مستقر هستند. ما محدویتی برای شرکت دانش آموزان در آزمونهای ورودی نداریم و همه افراد در هر منطقهای که باشند میتوانند در آزمون شرکت کنند، علاوه بر این طرح شهاب را هم در دست اجرا داریم که اگر درست پیش برود می تواند در کل کشور فراگیر و اثرگذار شود.
وی درباره افت کیفیت در مدارس سمپاد گفت: ویژگی مدارس سمپاد پژوهش محور بودن است. وقتی ظرف چهار سال مدارس سمپاد دوبرابر می شد معلوم است که با کمبود معلم کافی و تجهیزات کارگاهی روبرو میشویم و افت کیفیت پیش میاید اما به هر حال برای افزایش کیفت خدمات دراین مدارس جمعیت ورودی ما در پایه هفتم از ۲۲هزار نفر به ۱۵ هزار نفر کاهش پیدا کرده که خوب است که می توانیم تمرکز بیشتری برای افزایش کیفیت داشته باشیم.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در پاسخ به اینکه چه تعداد از دانش آموزان تیز هوش واقعی نبودند و در این سالها به مدارس عادی برگشتهاند؟ اظهار کرد: دانش آموزانی که به این دلیل از مدارس خارج شوند ممکن است برچسب بخورند و آسیب ببینند اینکار ساده نیست، ما سعی کردهایم در این مدت مدارا کنیم تا سیل ورودی بالای دانش آموزان در سالهای قبل به تدریج به سمت فارغ التحصیلی رفته به صورت عادی از سیستم خارج شوند.
مهاجرانی افزود: ما افت کیفیت را تحمل کردهایم زیرا مایل نبودیم بچهها آسیب ببیند البته در قوانین و روال عادی کار مدارس آن دسته از دانش آموزان که شرط معدل را کسب نکنند طبق قواعد از مدارس سمپاد خارج می شوند که تعداد آنها زیاد نیست.
وی از راهاندازی «مدارس مهارتی سمپاد» ظرف یک تا دوسال آینده خبر داد و گفت: راهاندازی رشتههای مهارتی به عنوان کار ویژه در دستور کار قرار گرفته و مشغول تهیه اسناد لازم دراین خصوص هستیم.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان شمار مدارس سمپاد را ۶۹۳ مورد اعلام کردو گفت: ۱۲۴ هزار و ۹۱۲ دانش آموز در این مدارس درس می خوانند.
مهاجرانی درباره دریافت شهریه از دانش آموزان در این مدارس گفت: مدارس سمپاد بسیار پر هزینه هستند و شهریه دریافتی آنها ۵۰ درصد مدارس غیر دولتی است. اما مدارس با آن دسته از دانش آموزانی که مشکل بضاعتی دارند همکاری خوبی میکنند و ما هیچ دانش آموزی نداریم به علت عدم توانایی مالی در پرداخت شهریه از مدرسه بیرون مانده باشد.
وی همچنین از تجاری سازی «جشنواره خوارزمی» خبرداد و گفت: در تلاشیم با همکاری بخشهای صنعت و دانشگاه ساز وکارهای تجاری سازی طرحهای برگزیده را ایجاد کنیم.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینکه برگزرای المپیادهای هنر و قرآن نیز پیشبینی شده است و در حال هماهنگی در این خصوص هستیم گفت: در آینده نزدیک جشنواره هنری و جشنواره کار آفرینی دانش آموزان سمپاد نیز برگزار خواهد شد.
مهاجرانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حذف آزمون ورودی دوره اول متوسطه اظهار کرد: پیشنهاداتی در این خصوص مطرح شده و ما نظرمان را مطرح کردهایم اما بدون کار کارشناسانه هیچ اقدامی انجام نمیشود.
وی در پایان درباره اینکه با کاهش مدارس سمپاد دانشآموزان به سمت مدارس غیر دولتی سوق پیدا میکنند اظهار کرد:جنس مدارس سمپاد با مدارس غیر انتفاعی متفاوت است.مدارس سمپاد دانش آموزانی را جذب میکند که توان لازم برای انجام فعالیتهای سنگین علمی را داشته باشد.