مجید زین العابدین مدیر شبکه پنج سیما؛
سياست ما در "شبكه پنج" حفظ برندهای تلويزيونی است
سياست ما در شبكه پنج سيما حفظ برندهای تلويزيونی است و كاملا با برندكشی مخالف هستيم بنابراين سعی كردم تمام برندهای اين شبكه را حفظ كنم.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴
سياست ما در شبكه پنج سيما حفظ برندهای تلويزيونی است و كاملا با برندكشی مخالف هستيم بنابراين سعی كردم تمام برندهای اين شبكه را حفظ كنم.
به گزارش تحریرنو ؛ با برگشت شبکه تهران به شبکه پنج سیما و همچنین به راه افتادن خط تولید سریال در این شبکه میتوان امیدوار بود شبکه پنج سیما بیش از پیش و همچون سالهای گذشته با قدرت در میان شبکههای مختلف تلویزیونی خودنمایی و مخاطب بیشتری را بهخود جذب کند.
در این میان قاعدتا کار مدیریت این شبکه بسیار سنگین و پر زحمتتر از قبل خواهد بود. با مجید زینالعابدین؛ مدیر شبکه پنج سیما که در طول این سالها نشان داده که در هر کسوتی میتواند کارش را با استاندارد و موفقیت پیش ببرد گپ زدیم و در خصوص رویکرد و اهداف این شبکه در سال ۹۶ از او پرسیدیم که در ادامه میخوانید.
در مقطعی از زمان سریالسازی در شبکه پنج سیما متوقف شد اما دوباره خبرهایی مبنی بر تولید سریال در این شبکه رسانهای شده است درحال حاضر برای سال ۹۶ چه تولیداتی را در دست دارید و زمانبندی پخش این آثار چگونه است؟نزديك به دو سال سريالسازي در شبكه پنج سيما متوقف بود و درحال حاضر بنا بر تصميم سازماني در دوره جديد قرار شده است تا اين شبكه نيز مجددا به عرصه سريال سازي ورود كند هماكنون بیست سريال در شبكه پنج در مرحله نگارش، پيش توليد و يا توليد قرار دارد و ما آماده هستيم كه از ابتداي سال ٩٦ پخش سريالهاي ايراني را از اين شبكه آغاز كنيم.
ما درحال حاضر مناسبتهایی مثل عید نوروز و ماه مبارک رمضان را در پیش داریم شبکه پنج چه تدارکی در حوزه سریال برای این ایام دیده است؟سريالهايي كه در ايام عيد نوروز و ماه مبارك رمضان قرار است از شبكههاي مختلف تلويزيون پخش شود بر اساس تصميمات سازماني انتخاب و پخش ميشوند. سياست كلي سازمان صداوسيما اين نيست كه پنج سريال براي پخش درمناسبتهاي ويژه ساخته و پخش شود بلكه رويكرد سازمان اين است كه آنتن شبكههاي مختلف در ايام مناسبتي خالي نباشد. سريالهايي كه براي پخش از شبكه پنج سيما در حال توليد و يا پيشتوليد است به دست كارگردانان، تهيه كنندگان و نويسندگان مطرح سپرده شده است و بنا بر تصميم معاونت سيما براي پخش از شبكه در مناسبتها انتخاب خواهند شد و در غير اين صورت ما از سال آينده به ترتيب پخش آنها را آغاز خواهيم كرد.
چند سالی است تا برنامهای شکل برند تلویزیونی پیدا میکند از میان میرود و جلوی پخش آن گرفته میشود اما این اتفاق شامل حال برنامههای تلویزیونی شبکه پنج سیما نشده است و "به خانه برمیگردیم" با همان عنوان به کار خود ادامه میدهد. خود شما بهعنوان مدیر شبکه پنجسیما چقدر به حفظ و ساخت برند تلویزیونی قائل هستید؟سياست ما در شبكه پنج سيما حفظ برندهاي تلويزيوني است و كاملا با برندكشي مخالف هستيم بنابراين اين سياست و رويكرد در طول سه سالي كه مديريت اين شبكه را عهدهدار شدم سعي كردم تمام برندهاي اين شبكه را حفظ كنم. حتي زماني كه ماموريت شبكه پنجسیما تغيير پيدا كرد و سمت و سوي اقتصادي گرفت، برنامههاي برند شبكه بههيچ وجه حذف نشدند و برنامههايي مثل «به خانه برميگرديم» و... مشمول اين قاعده بودند و به كار خود ادامه دادند. سياست ما برندكشي نيست و اصولا فكر ميكنم اين اتفاق يك عمل غير حرفهاي به حساب ميآيد.
"تهران بیست" هم در حوزه برنامههای اجتماعی یکی از برندهایی به حساب میآید که پس از وقفهای نسبتا طولانی در پخش در دوره ریاست شما با تیمی جدید به شبکه پنجسیما برگشت، عملکرد این برنامه را چطور میبینید و آیا در سال آینده شاهد پخش آن خواهیم بود؟"تهران بيست" از سالها پيش جزو برنامههاي برند و قابل اعتنا اين شبكه به حساب ميآمد. با اضافه شدن و برگشت دوباره شبكه تهران به شبكه پنج تصميم بر آن شد تا برنامه "تهران بيست" نيز به اين شبكه برگردد. فصل جديد اين برنامه تازه در آغاز راه است ما تمام برنامههاي شبكه را با دقت و جديت رصد کرده اگر موفق باشند آنها را تشويق و اگر ناموفق باشند به اصلاح آن كمك ميكنيم.
صحبت از برنامه "به خانه برمیگردیم" به میان آمد، چند ماهی است صبا راد یکی از مجریان ثابت این برنامه را در شبکه پنج نمیبینیم و حتی گمانهزنیهایی مبنی بر ممنوعالتصویربودن او وجود دارد. این خبر و حواشی را تایید میکنید یا تکذیب؟در مورد ممنوعالتصويري خانم صبا راد و يا مجريان ديگر شبكه چيزي به ما ابلاغ نشده است. ما بنا بر تشخيص و مختصات و ذات يك برنامه از همكارانمان دعوت به همكاري ميكنيم.
یکی از ساختارهایی که در جذب مخاطب بسیار کمککننده است تاک شوهای اجتماعی که گاهی با حضور ستارهها برگزار میشوند. چقدر در تولیدات این شبکه نگاه خود را به این بخش معطوف کردید؟توجه به اين ساختار و توليد برنامههاي اينچنيني را در دستور كار خود قرار داديم. يكي از ساختارهاي مهمي كه همواره مورد توجه خود من هم بوده است تاكشوهاست. چندين تاكشو را طراحي كرديم و به احتمال زياد دو تاكشو در ايام نوروز يا بهصورت همزمان و يا نوبت به نوبت پخش خواهد شد.
مسابقهسازی یکی از قالبهایی است که معمولا در شبکههای مختلف سیما مهجور مانده اما شبکه پنج نگاهی جدیتر به آن داشته است، تا چه اندازه نیاز به ساخت مسابقه را احساس میکنید؟در سال ٩٥ شبكه پنجسيما سه ساختار را در اولويت خود قرار داده بود و قصد داريم در سال ٩٦ نيز همين اهداف و سياستها را دنبال و تقويت كنيم. ساختار مسابقه يكي از آنهاست و با همين هدف در سالي كه گذشت مسابقه شصت قسمتي "فاميلی" و "آقای آتشنشان" را روي آنتن برديم. همچنين درحال حاضر مسابقههایی براي توليد و پخش از شبكه پنج سيما مراحل طراحي را پشت سر ميگذارند.
و اما ساختار سوم؟يكي ديگر از اين ساختارها، جشنهاي مردمي است؛ برنامههايي مثل "شب فيروزهاي" و "جشن رمضان" كه از حضور مردم بدون هيچ واسطهاي بهره ميگيرند که جزو اين ساختار قرار ميگيرند و در نظر داريم اينگونه آثار را تقويت كنيم