مذاكرات 2روزه با شركت های هوایی ایران؛
پیشنهاد به تهران برای خرید سه مدل جدید بوئینگ
دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی از سفر هیاتی از شركت بوئینگ به تهران و مذاكرات دوروزه با هفت شركت ایرانی خبر داد و گفت: بوئینگ سری‌های جدید هواپیماهای 737، 787 و 777 را برای فروش به ایران از طریق تامین فایناس از منابع خارجی پیشنهاد كرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
 
پیشنهاد به تهران برای خرید سه مدل جدید بوئینگ
 
دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی از سفر هیاتی از شركت بوئینگ به تهران و مذاكرات دوروزه با هفت شركت ایرانی خبر داد و گفت: بوئینگ سری‌های جدید هواپیماهای ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷ را برای فروش به ایران از طریق تامین فایناس از منابع خارجی پیشنهاد كرد.

به گزارش تحریرنو از تارنمای پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، "مقصود اسعدی سامانی" افزود: تیم اعزامی بوئینگ به ایران متشكل از مدیر فروش منطقه‌ای این شركت، مدیر منطقه‌ای بوئینگ، مسئولان سرویس خدمات و پشتیبانی و فاینانس بودند و در نشست با مدیران خطوط هوایی ایران روش‌های همكاری دو طرف بحث و بررسی شد.

اسعدی سامانی افزود: مذاكرات فشرده دوروزه بین نمایندگان بوئینگ با شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و سایر شركت‌های هواپیمایی برای پشتیبانی هواپیماهای موجود فعال در ناوگان هوایی ایران اعم از قطعات، نشریات و سایر خدمات و موارد مرتبط با ایمنی پروازها صورت گرفت.

وی اضافه كرد: نمایندگان بوئینگ به شركت‌های هواپیمایی ایرانی این اطمینان را دادند كه پس از انعقاد قرارداد با ایرلاین‌های ایرانی، پشتیبانی لازم را در موارد گفته شده انجام دهند.

دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی تاكید كرد ؛پس از توافق ژنو برخی همكاری های موردی بین بوئینگ و چند شركت هواپیمایی ایرانی صورت گرفته است و اكنون این همكاری ها ادامه دارد.

وی گفت: نمایندگان بوئینگ در این مذاكرات هواپیماهای قابل فروش به شركت‌های هواپیمایی ایران را عرضه كردند كه به یقین شیوه همكاری بوئینگ با شركت‌های ایرانی در پشتیبانی از هواپیماهای موجود كشور و میزان پایبندی آن شركت به تعهدها بر تصمیم ایرلاین‌ها برای خرید هواپیما از شركت بوئینگ تاثیر می گذارد.

اسعدی سامانی افزود: مدیران هفت شركت‌ ایرانی كه در ناوگان خود از هواپیمای بوئینگ استفاده می‌كنند، پیشنهادهای بوئینگ برای فروش محصولات خود به ایران را بررسی و متناسب با منافع شركت‌ خود و مصالح ملی تصمیم می گیرند.

وی درباره زمان پایان مذاكره برای خرید هواپیما از بوئینگ تصریح كرد: چگونگی پشیبانی از هواپیماهای بوئینگ موجود در ایران از سوی این شركت و اجرای تعهد های آنها ارتباط مستقیم با خرید تازه از بوئینگ خواهد داشت و به یقین شركت های هواپیمایی ایرانی با بررسی شرایط و رفتار بوئینگ پس از لغو تحریم‌ها و نیاز كشور به ناوگان جدید تصمیم لازم را می گیرند.

این مسئول درباره روش های تامین مالی برای خرید هواپیما گفت: در مذاكرات انجام شده، شركت بوئینگ در این زمینه پیشنهادهایی برای تامین فایناس از منابع خارجی را ارائه كرد كه شركت های هواپیمایی ایرانی متناسب با منافع و مصالح اقتصادی تصمیم لازم را می گیرند.

دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی شمار هواپیماهای بوئینگ كشور را نزدیك به ۶۰ فروند اعلام كرد و گفت: اكنون ۴۸ فروند هواپیمای بوئینگ MD، بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۳۷، بوئینگ ۷۲۷ و بوئینگ ۷۵۷ در شركت‌های هواپیمایی مختلف ایرانی در حال پروازند كه ۳۲ درصد از ناوگان فعال هوایی كشور را تشكیل می‌دهد.

وی یادآوری كرد: پس از اجرای برجام و اعطای مجوز وزارت خزانه‌داری آمریكا به بوئینگ برای مذاكره با ایران، مدیران شركت بوئینگ علاقه خود را برای سفر به ایران و مذاكره با هفت شركت هواپیمایی ایرانی اعلام كرده بودند.

شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

پس از اجرای برجام و آغاز لغو تحریم ها، در سفر اروپایی رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه در بهمن ماه گذشته، قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس منعقد شد.

همچنین اواسط بهمن ماه گذشته شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی، از اقدام های انجام شده برای خرید هواپیماهای كوتاه برد خبر داد و اعلام كرد: مذاكرات با شركت ایتالیایی-فرانسوی "ای.تی.آر" (ATR) برای خرید هواپیماهای كوتاه برد از مدت ها پیش از اجرای برجام با هدف توسعه عملیات پروازی فرودگاه های مناطق كمتر برخوردار و مسیرهای پروازی كوتاه آغاز شده بود.

بر این اساس، تفاهمنامه اولیه برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای كوتاه برد ATR۷۲-۶۰۰ با این شركت منعقد شد و قرار است دو تا چهار فروند از این هواپیماها از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی به ایران تحویل داده شود؛ همچنین در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز هر سال هشت فروند از این هواپیماها به شركت هواپیمایی هما داده می شود.

پس از ۷۰ سال سابقه صنعت هوانوردی در ایران، هم اكنون شركت های هوایی ایرانی بیش از ۲۵۰ هواپیما در اختیار دارند كه به دلیل نبود قطعه، بیش از ۱۰۰ فروند از مدت ها پیش زمینگیر شده و متوسط عمر ۱۵۰ فروند دیگر به بیش از ۲۲ سال رسیده است.

هر چند در زمان تحریم شركت های هواپیمایی ایران برای خرید هواپیماهای دسته دوم اقدام می كردند اما تحریم سبب شده بود همین هواپیماهایی كه چند سال از عمر آنها می گذشت نیز با قیمت بالایی خریداری شود.
کد مطلب: 5067