کمال تبریزی گفت: مجموعه فیلمهای متفاوتی با نوع نگاه مختلف در این جشنواره حضور دارند و به نظرم در باغ سینمای ایران گلهای متنوعی رشد کرده که این به ندرت اتفاق میافتد و رسانهها و منتقدین باید به آن بپردازند.
به گزارش تحریرنو، نشست خبری فیلم «امکان مینا» با حضور کمال تبریزی کارگردان، منوچهر محمدی تهیهکننده، فرهاد توحیدی نویسنده و حسین سلطانمحمدی منتقد و میلاد کیمرام بازیگر برگزار شد.
در ابتدای این نشست منوچهر محمدی درباره این فیلم گفت: برای من دهه ۶۰ پر از اتفاق عجیب و غریبی است که جوانان جز با خواندن آن نمیتوانند به آن برسند و برای بیان این اتفاقات از دریچه سینمای قصهگو با شخصیتهای کنشمند وارد شدیم.
وی با بیان اینکه دوست داشتیم از سینمای آپارتمانی دور شویم، افزود: این فیلم نیمنگاهی نیز به مسائل روز جامعه دارد.
فرهاد توحیدی نیز علت پیوستنش به این فیلم را تنوعطلبی خود عنوان کرد و گفت: دوست دارم از ژانری به ژانر دیگر بروم و این فیلم پلاتوی معمایی است و دو داستان دارد که یکی ظاهری است، اما ابعاد دیگری هم دارد.
حسین سلطان محمدی منتقد این نشست نیز گفت: روز گذشته آن چیزی که در برج میلاد رخ داد، نشان اقتدار نظام در برج میلاد بود، از یک طرفی فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا که به نقش محافظت و دیگری «امکان مینا» که به نقش اطلاعات میپرداخت.
سلطان محمدی در ادامه به نقاط قوت فیلم «تبریزی» اشاره کرد و از جمله آنها را صحنهپردازی قوی فیلم دانست. وی همچنین ارتباطات و روابط را در این فیلم غیرمنطقی و عبور شده عنوان کرد و افزود: در برخی رویدادها بیمقدمه به سراغ اتفاق میرویم که این ضعف است.
این منتقد سینما همچنین تأکید کرد: اینکه فیلم بهصورت گلدرشت روی نماز خواندن و مسائلی از این دست تمرکز نکرده و نشانگذاریهای کوچکی داشته از موفقیتهای فیلم است، اما ترتیب اکشن و روابط عاشقانه در فیلم باعث کندی ریتم فیلم شده است.
بنابر این گزارش کمال تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موقعیت الان در شرایط اجتماعی که همه جا درگیر آن هستند و روشی دارند که خانوادهها را دعوت میکنند و یا همین داعش که این روزها مساوی با خونریزی است، چیزی است که ما در دهه ۶۰ آن را تجربه کردیم.
وی افزود: به جوانانی که آن زمان را درک نکردند میخواستم بگویم ما این برهه را پشت سر گذاشتیم و امنیتی که امروز داریم به خاطر تجربهای اینچنین است.
وی همچنین با اشاره به جشنواره سی و چهارم، اظهار داشت: مجموعه فیلمهای متفاوتی با نوع نگاه مختلف در این جشنواره حضور دارند و به نظرم در باغ سینمای ایران گلهای متنوعی رشد کرده که این به ندرت اتفاق میافتد و رسانهها و منتقدین باید به آن بپردازند.
منوچهر محمدی هم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خاطرات خود از دهه ۶۰، اقدامات منافقین و سرنوشت آنان گفت: برای من این نکته اهمیت داشت که مخاطبم به این فکر کند که انسان میتواند به آنچنان رفتار رادیکالی برسد که خطرناک برای خود و جامعهاش برسد و از اینگونه فرقهها در آمریکا و اروپا کم نداریم و باید از هرگونه فرقهگرایی که موجب جلوگیری از آزادی شود، دوری کنیم.
از حاشیههای این نشست اهدای گل از سوی میلاد کی مرام به خبرنگاران بود؛ خبرنگارانی که پس از پایان نشست به اینکه به آنها اجازه طرح سوال داده نشد انتقاد کردند.