احمد مسجدجامعی:
با تغییر نگرش و ورود در حوزه‌ی افکار عمومی شاهد کاهش حوادث رانندگی خواهیم بود
دکتر کمره‌ای: رویکردی که در جامعه در حال شکل‌گرفتن است هم‌گرایی نهادهای دانشگاهی با دستگاه‌های اجرایی است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۷
 
با تغییر نگرش و ورود در حوزه‌ی افکار عمومی شاهد کاهش حوادث رانندگی خواهیم بود
 
دکتر کمره‌ای: رویکردی که در جامعه در حال شکل‌گرفتن است هم‌گرایی نهادهای دانشگاهی با دستگاه‌های اجرایی است و امیدواریم این کنفرانس که شاهد چهارمین دوره‌ی آن هستیم فرصتی باشد تا مسائل دانشگاهی در کنار تجارب و تخصص بخش اجرایی به نتایج مثبتی بی‌انجامد.

به گزارش تحریرنو، مراسم افتتاحیه‌ی چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای، روز گذشته، سه‌شنبه ۱۹ آبان با حضور دکتر محمود کمره‌ای (رئیس کنفرانس و رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران)، دکتر داوود کشاورزیان (معاون وزیر راه و رئیس سازمان راه‌داری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور)، احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر)، دکتر کامبیز بهنیا (دبیر کنفرانس و عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه تهران)، مهندس علی‌اکبر اولیا (دبیر کل سندیکای بیمه‌گران ایران) و دکتر محمدرضا احدی (دبیر علمی کنفرانس و رئیس بخش ایمنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) در دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه دکتر محمد کمره‌ای، رئیس کنفرانس و رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران بیان کرد: موضوع کنفرانس حوادث رانندگی بحثی اجتماعی و عمومی است که به همه‌ی شاخه‌ها مربوط است در شورای سیاست‌گذاری کنفرانس بخشی از مسائل حوادث رانندگی به مسائل فرهنگی ارتباط پیدا می‌کرد و بخش عمده‌ای به مسائل حقوقی و اجتماعی برمی‌گشت. رویکردی که در جامعه در حال شکل گرفتن است هم‌گرایی نهادهای دانشگاهی با دستگاه‌های اجرایی است و امیدواریم این کنفرانس که شاهد چهارمین دوره آن هستیم فرصتی باشد تا مسائل دانشگاهی در کنار تجارب و تخصص بخش اجرایی به نتایج مثبتی بینجامد.

داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه در ادامه‌ی مراسم افتتاحیه گفت: متاسفانه هزینه‌های راه‌داری بسیار بالا است و کم‌بود اعتبارات در بخش عمرانی باعث شده است تا از این منبع برای کیفیت راه‌های کشور چاره‌ای اندیشیده نشود.

وی خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده ‌است که آگاهی و نگرش مردم نقش بسیار مهمی در کاهش حوادث رانندگی و جاده‌ای دارد و باید در کنار این عامل، مهم‌ترین علت بروز حوادث رانندگی یعنی رفتارهای پرخطر مردم را کنترل کرد. خوش‌بختانه با شروع برنامه‌های مختلف توانستیم در طول چهارسال شاهد کاهش چشم‌گیر حوادث رانندگی باشیم. به‌طوری‌که در سال ۹۰ با تصویب قوانین جاده‌ای و رانندگی میزان حوادث رانندگی تا ۱۵‌درصد کاهش یافت.

رئیس سازمان راه‌داری کشور با اشاره به کیفیت پایین خودروهای کشور افزود: در مقایسه با کشورهای پیش‌رفته دنیا کیفیت خودروهای تولیدی کشور، به‌خصوص خودروهای مورد استفاده‌ی پلیس همانند سمند و پیکان بسیار پایین است.

کشاورزیان با بیان این موضوع که مردم کشور ترسی از جریمه‌شدن ندارند، خاطرنشان کرد: افزایش جریمه‌های رانندگی به‌عنوان عامل بازدارنده می‌تواند نقش مهمی در کاهش تخلفات رانندگی و جاده‌ای دارد.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: کنفراس حوادث رانندگی و جاده‌ای فرصت دوباره‌ای است تا به مسایل رانندگی و جاده‌ای از دیدی اجتماعی نگریسته و به‌حقوق شهروندی و حق زندگی افراد توجه ویژه‌ای نشان داده شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته، حادثه اتوبوس اسکانیا و فوت شهروندان به‌علت اقدام نکردن به‌ موقع آتش‌نشانی باعث شد تا در دوره‌‌ی جدید توجه ویژه‌ای به موضوع حوادث رانندگی و راه‌کارهای پیش‌گیری از آن شود، به‌همین دلیل با تاکید تغییر نگرش و ورود در حوزه‌ی افکار عمومی شاهد کاهش حوادث رانندگی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما به مشارکت مردم در سیاست‌های توسعه توجه نمی‌شود و همین عامل باعث می‌شود تا مسائل ویژه از جمله موضوع حوادث رانندگی به سیاست کشیده شود.

دکتر کامبیز بهنیا، دبیر کنفرانس و عضو هیئت علمی دانشکده‌ی عمران دانشگاه تهران اظهار داشت: کنفرانس حوادث رانندگی و جاده‌ای که تلفیقی از مباحث علمی و اجرایی است معمولا هر سه‌سال یک‌بار برگزار می‌شود. امیدواریم نتایج علمی این کنفرانس در جهت کاهش حوادث رانندگی موثر باشد.

دبیر چهارمین کنفرانس حوادث رانندگی و جاده‌ای گفت: نسبت به سال‌های گذشته تعداد تلفات رانندگی از ۲۶۰۰۰ نفر به ۱۷۰۰۰ نفر رسیده است و اگر مقایسه‌ای با کشورهای دیگر داشته باشیم تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی در کشورهایی با وضعیت مشابه ما از نظر ایمنی جاده‌ها و خودرو و جمعیتی حدود ۶۰‌میلیون نفر حدود ۲۵۰۰ نفر در سال است و ما با جمعیتی حدود ۸۰‌میلیون نفر نباید بیش از ۴۰۰۰ نفر تلفات در حوادث رانندگی داشته باشیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: در کشور ما کیفیت راه‌ها، وسایل‌نقلیه نسبت به‌قبل بهبود یافته است و باید مسائل مربوط به رانندگی ایمن بیش‌تر از عوامل دیگر مورد توجه قرار گیرد.

مهندس علی‌اکبر اولیا، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران بیان کرد: اگر بیمه را ساز‌ و کاری برای کمک به حادثه‌دیدگان بدانیم باید اذعان کنم تعداد بیمه‌ها در سال‌های اخیر رشدی ۳۵‌درصدی داشته اما پوشش وسایل نقلیه‌ی موتوری از ۶۳‌درصد فراتر نرفته است. در سال‌های اخیر تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی ۲۷‌درصد کاهش داشته که مرهون تلاش‌های نیروی انتظامی و سازمان انداد و نجات است.

دبیر‌کل سندیکای بیمه‌گران تصریح کرد: به‌دلیل افزایش نرخ دیه و افزایش پیدا نکردن بیمه‌ی مناسب با هزینه‌ها به صنعت بیمه زیان وارد شده و این زنگ خطری برای صنعت بیمه است. امیدوارم با بازنگری بیمه‌ی شخص ثالث توسط اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به کاهش تصادف‌ها برسیم.

عضو شورای راه‌بردی چهارمین کنفرانس حوادث رانندگی با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری اراده‌ی ملی برای حل معضلات مربوط به رانندگی گفت: امیدوارم با هم‌گرایی دولت، مجلس، قوه‌ی قضاییه و نیروی انتظامی بتوانیم در جهت مرتفع کردن مشکلات به نتایج مثبتی برسیم و شدت و تعداد تصادف‌ها که آلام مردم را در پی دارد کاهش یابد.

دکتر محمدرضا احدی، دبیر علمی کنفرانس و رئیس بخش ایمنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: در اولین کنفرانس حوادث رانندگی دغدغه‌ی ما تلفات حوادث رانندگی بود و امیدوارم با برگزاری چنین کنفرانس‌هایی به کاهش آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی کمک کنیم و بتوانیم راه‌کاری برای کاهش تصادف‌ها داشته باشم.
کد مطلب: 3106