طراح پوستر جشنواره؛
خسرو شکیبایی نمادی از سینمای ایران است
طراح پوستر سی‌و‌چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر معتقد است که خسرو شکیبایی به‌عنوان یکی از نمادهای سینمای ایران بعد از انقلاب شناخته می‌شود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۰
 
خسرو شکیبایی نمادی از سینمای ایران است
 
طراح پوستر سی‌و‌چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر معتقد است که خسرو شکیبایی به‌عنوان یکی از نمادهای سینمای ایران بعد از انقلاب شناخته می‌شود.

به گزارش تحریرنو از ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر، مجید برزگر درباره‌ی هم‌کاری خود برای طراحی پوستر جشنواره‌ی فیلم فجر گفت: در سال‌های گذشته به‌عنوان فیلم‌ساز در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده‌ام و پوستر چندین فیلم، جلد کتاب و دکور را طراحی کرده‌ام.

وی ادامه داد: در ایده‌های اولیه‌ای که من و هم‌کارانم داشتیم به این نتیجه رسیدم که چرا هیچ‌وقت از چهره‌ی بازیگران سینما یا پلانی از یک فیلم مهم سینمای ایران در پوسترهای جشنواره استفاده نشده است‌، در حالی‌که در جشنواره‌های سینمایی معتبر جهان مانند جشنواره کن یا ونیز از چنین ایده‌ای برای طراحی پوستر اصلی جشنواره استفاده می‌کنند.

طراح پوستر سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر عنوان کرد: آن‌قدر چهره‌ی سینمایی و صحنه‌های مهم در فیلم‌های سینمایی‌مان داریم که می‌توانند دست‌مایه‌ی پوستر باشد و بدعت جدیدی را در طراحی پوستر ایجاد کنند. به‌همین دلیل برای طراحی پوستر در همان ابتدا به چهره‌ی مرحوم خسرو شکیبایی رسیدم.

وی با اشاره به متفاوت بودن شخصیت خسرو شکیبایی بیان کرد: خسرو شکیبایی یکی از نمادهای سینمای بعد از انقلاب است که شخصیتی محبوب، معتدل، نجیب و مهربان داشت و در واقع همه‌ی ویژگی‌های سینمای ایران در این بازیگر وجود دارد.

برزگر درباره‌ی انتخاب تصویر خسرو شکیبایی برای پوستر توضیح داد: نمی‌خواستم تصویری از خسرو شکیبایی را انتخاب کنیم که یادآور فیلم خاصی باشد بنابراین از کار کردن عکس پرهیز کردیم و تصمیم گرفتم که باید از چهره او براساس طراحی نقاشی صورت بگیرد.

وی افزود: بعد از مشورت با چند نفر از دوستان نقاش براساس تبحر و تجربه، بزرگمهر حسین‌پور را برای نقاشی این چهره انتخاب کردیم و سفارش کار را به او دادم. روزی‌که با حسین‌پور درباره‌ی این ایده صحبت کردم به او گفتم ممکن است ایده‌ی ما قبول نشود، اما تمام انرژیت را بر روی این کار بگذار و بهترین کاری را که می‌شود بکش.

کارگردان فیلم "پرویز" در ادامه گفت: قرار شد نیم‌‌تنه‌ای از آقای شکیبایی نقاشی شود که شالی به گردن دارد و به دوربین خیره شده است. حسین‌پور همین طرح را کشید و البته لباس خاصی تن شکیابیی کرد. زمانی‌که نقاشی تمام شد به‌نظرم آن‌قدر جذاب و هیجان‌انگیز شده بود که به‌عنوان گرافیست به این نتیجه رسیدم که نیاز نیست کار اضافه‌ای برروی آن شود. بنابراین با ساده‌ترین شکل ممکن اطلاعات جشنواره‌ی امسال را علاوه بر زمینه‌ی بافتی به‌شکل سیمرغ به آن اضافه کردم.

طراح پوستر سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر با اشاره به استفاده از عکس خسرو شکیبایی برای نقاشی چهره‌اش یادآور شد: برای آن‌که چهره‌ی شکیبایی به‌خوبی اجرا شود، مجبور بودیم از یکی از عکس‌های او استفاده کنیم. این شد که از امیر عابدی، عکاس شناخته‌شده‌ی سینمای ایران خواستم که عکسی در اختیار ما بگذارد. او هم یکی از عکس‌های فیلم "درد مشترک" به کارگردانی یاسمین ملک‌نصر را در اختیار ما قرار داد.

برزگر با تاکید بر این که احتمالا ایده‌ی این پوستر موافقان و مخالفانی خواهد داشت گفت: به‌نظرم پوستر امسال جشنواره، یک پوستر کاملا ایرانی است که بسیار سینمای ایران را به‌واسطه‌ی چهره‌ای که همه دوستش داشتیم و هنوز داریم یادآوری می‌کند. مطمئنم این پوستر یکی از متفاوت‌ترین پوسترهایی است که جشنواره‌ی فیلم فجر به خودش دیده است البته منظورم این نیست که الزاما بهترین پوستر است.

طراح پوستر فیلم "پریدن از ارتفاع کم" در ادامه توضیح داد: محمد حیدری ریسک کرد که این پوستر را به‌عنوان پوستر اصلی جشنواره‌ی فیلم فجر امسال انتخاب کرد. ما تمام تلاش‌مان را کردیم تا در نهایت سادگی پوستری طراحی کنیم که هر فردی با دیدنش به‌یاد سینما بیافتد. پوستری که نیاز به رمزگشایی خاصی نداشته باشد.

برزگر با بیان این‌که بزرگمهر حسین‌پور سهم عظیمی در اجرای این ایده داشته است افزود: مهتاب کرامتی هم در اجرای این پوستر به‌ما مشاوره دادند و ایده‌های‌شان را با ما مطرح کردند.

وی بیان کرد: امیدوارم در حقیقت این منظر به پوستر نگاه شود که تلاش شد یکی از اسطوره‌های سینمای ایران به‌عنوان موضوع پوستر اصلی سی‌وچهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر انتخاب شود تا فراتر از آن برویم و سینمای ایران را بدین شکل نشان دهیم.

سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری محمد حیدری برگزار می‌شود.
کد مطلب: 3972