دبیر فیلم فجر در برنامه‌ی "سینمای ایران":
استعفای شهاب حسینی مطبوعاتی بوده و پذیرفته نیست
محمد حیدری، دبیر و فریدون جیرانی عضو هیئت انتخاب جشنواره‌ی فیلم فجر ۳۴ در برنامه‌ی "سینمای ایران" درباره‌ی این دوره از جشنواره، حواشی به‌وجود آمده، استعفای شهاب حسینی و آثار انتخاب شده صحبت کردند.
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۸
 
استعفای شهاب حسینی مطبوعاتی بوده و پذیرفته نیست
 
محمد حیدری، دبیر و فریدون جیرانی عضو هیئت انتخاب جشنواره‌ی فیلم فجر ۳۴ در برنامه‌ی "سینمای ایران" درباره‌ی این دوره از جشنواره، حواشی به‌وجود آمده، استعفای شهاب حسینی و آثار انتخاب شده صحبت کردند.

به گزارش تحریرنو، برنامه‌ی "سینمای ایران" پنج‌شنبه‌شب ۱۷ دی‌ماه با حضور محمد حیدری، دبیر سی‌و‌چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر و فریدون جیرانی عضو هیئت انتخاب جشنواره‌ی فیلم فجر با اجرای علیرضا شجاع‌نوری از شبكه‌ی چهارم سیما روی آنتن رفت.

محمد حیدری، دبیر جشنواره در ابتدای این برنامه با اشاره به پیشینه‌ی تئاتری و حضورش در سینما اشاره کرد: من فضای سینما و تئاتر را خیلی دور از هم نمی‌بینم. سینما مجموعه‌ای از تصاویر در کنار یک‌دیگر است، در تئاتر هم خلاقیت بازیگر و کارگردان را می‌توان روی صحنه دید که همان دوباره در سینما به تصویر کشیده می‌شود. با این‌حال علاقه‌مند بودم ورودم به سینما با یک اثر هنری باشد و نه در جای‌گاه یک مدیر اما در ادامه با حضور حجت‌اله ایوبی در جای‌گاه مدیریت سینمایی كشور به سینما آمدم. حضور من در مدیریت سینما تازمانی‌که اهالی سینما بخواهند ادامه خواهد داشت و اگر قرار باشد نباشم، سراغ فیلم‌سازی می‌روم.

دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر هم‌چنین تاکید کرد: جشنواره طی سال‌هایی که برگزار شده، فراز و نشیب زیادی داشته و باید توجه داشته باشیم که تولیدات سینمای ایران در این سال‌ها به‌لحاظ کمی افزایش پیدا کرده است. این‌روزها جشنوراه به اذعان خیلی از رسانه‌ها، حاشیه‌های زیادی را دارد. این حاشیه از نحوه‌ی کار هیئت انتخاب که اسامی آن‌ها اعلام نشد تا تغییر زمان برگزاری نشست‌ها وجود داشته است. دلیل اعلام نشدن اسامی اعضای هیئت انتخاب به این بود که گفت‌وگوهایی صورت نگیرد و به‌نظرم زحمت یک‌ساله‌ی فیلم‌ساز به‌دلیل فضایی که ممکن است به‌وجود بیاید، از بین نرود.

حیدری با اشاره به استعفای شهاب حسینی از مشاوری دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر اضافه کرد: گاهی از برخی کلمات برداشت‌های دیگری می‌شود من در نشست خبری اعلام کردم که "آشغال‌های دوست‌داشتنی" معضل شده است و منظورم این بود که این فیلم هر دوره به جشنواره ارائه می‌شود و نتوانسته وارد جشنواره شود. اگر آقای امیریوسفی از این صحبت من دل‌گیری پیدا کرده‌اند، عذرخواهی می‌کنم. این فیلم در دوره‌های قبلی جشنواره ارائه شده بود و نتوانسته بود پروانه‌ی نمایش بگیرد از این‌رو نمی‌توانست در جشنواره باشد. درباره‌ی استعفای آقای حسینی باید بگویم که وی استعفای خودشان را به مطبوعات ارائه دادند و این استعفا از نظر ما پذیرفته نیست شهاب حسینی به‌هر‌حال در جشنواره هستند و اصلا جشنواره برای هنرمندان است.

دبیر جشنوراه‌ی فیلم فجر درباره‌ی نقش بستن تصویر مرحوم خسرو شكیبایی روی پوستر جشنواره‌ی فیلم فجر اظهار کرد: هدف اصلی جشنواره امسال این بود که سیمرغ‌های اصلی خود هنرمندان هستند و به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم از تصویر هنرمندان در طراحی پوستر امسال استفاده کنیم و قطعا خسرو شکیبایی از جمله سینماگرانی است كه در ذهن همه باقی مانده است.

وی درباره‌ی طراحی این پوستر و حاشیه‌های ایجاد شده ادامه داد: مجید برزگر ایده را در ابتدا داد و در ادامه وی با بزرگهمر حسین‌پور برای نقاشی تصویری كه امیر عابدی در سالیان گذشته از خسرو شكیبایی ثبت كرده بود صحبت كرد و در نهایت پوستر جشنواره خلق شد. معتقدم پوستر جشنواره مجموعه‌ای از هم‌کاری آقای برزگر، آقای عابدی و آقای حسین‌پور است. اما ایده‌ی اصلی متعلق به مجید برزگر بوده است.

حیدری در ادامه به‌عدم حضور فیلم "یک شهروند كاملا معمولی" به كارگردانی مجید برزگر در بخش سودای سیمرغ اشاره و عنوان کرد: طبق آیین‌نامه‌ی جشنواره‌ی فیلم‌هایی که قبل از جشنواره در جای دیگری نمایش داده شده باشند، نمی‌توانند در بخش "سودای سیمرغ" باشند. اما در "هنر و تجربه" شرایط فرق می‌کند و ما تابع قوانین گروه "هنر و تجربه" هستیم و فیلم‌هایی که ممکن است قبلا در رویدادهای دیگری به نمایش در آمده باشند می‌‌توانند در این بخش به رقابت با دیگر آثار بپردازند.

وی هم‌چنین درباره‌ی برج میلاد کاخ جشنواره و مدیریت آن گفت: بهروز غریب‌پور افتخار دادند که پذیرفتند در کنار ما و جشنواره باشند و با انرژی و انگیزه‌ی بالایی وارد شدند. ما در جشنواره گذرگاه سیمرغ و نگاهی به همه‌ی دوره‌های قبلی جشنواره خواهیم داشت، هنرمندان از فرش ایرانی عبور خواهند کرد و در این گذرگاه اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد. ما قصد داریم برنامه‌ها را دقیق‌تر پیش ببریم، سخت‌گیری در تخصیص کارت‌ها پیش گرفته‌ شد و تلاش كردیم بخشی از مشكلات موجود در ادوار مختلف را رفع کنیم. در زمان اکران فیلم‌ها هم تغییراتی دادیم و نمایش فیلم‌ها از ساعت ۱۴ ظهر به‌بعد خواهد بود و نشست‌های مطبوعاتی آثار، صبح روز بعد برگزار می‌شود.

دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر یادآور شد: ۱۴ سینما و ۲۷ سالن سینما نمایش‌دهنده‌ی آثار جشنواره برای مردم خواهند بود. هنرمندان به سالن‌ها می‌روند اما شادی فرصتی برای پرسش و پاسخ وجود نداشته باشد، البته ما کاخ مردمی را پردیس سینمایی ملت انتخاب کرده‌ایم که برای سازندگان آثار فرش قرمز پخش می‌شود و هنرمندان در کنار مردم می‌بینند.

وی در ادامه با بیان این‌كه دو فیلم "نگاه نو"، "سودای سیمرغ" را جمعه اعلام می‌كنیم، اظهار كرد: اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر را در برج میلاد و افتتاحیه‌ی این رویداد را در تالار وحدت برگزار خواهیم كرد. افتتاحیه ۱۱ بهمن خواهد بود. در کاخ جشنواره نیز میزبان اهالی رسانه، سازندگان آثار و هنرمندان و منتقدان‌، مسئولان و مدیران فرهنگی نهادها و سازمان‌ها خواهیم بود.

در ادامه‌ی برنامه فریدون جبرانی درباره‌ی حضورش در هیئت انتخاب گفت: با حضور در این بخش به شناخت بیش‌تری به دوستانی که در هیئت انتخاب بودند رسیدم و برای من کلاس درسی بود تا از نوع نگاه دوستان به فیلم‌ها استفاده کنم. در یک فضای بسیار صمیمی فیلم‌ها را دیدیم و برخی فیلم‌ها را کامل ندیدیم. فیلم میرکریمی را ۸۵‌دقیقه و حاتمی کیا را ۸۰‌دقیقه و "سیانور" را نزدیک به ۷۰دقیقه و نسخه‌ی ۷۵دقیقه‌ای "خانه یحیی" را دیدیم. نسخه‌ی ۳۰ دقیقه‌ای فیلم "هیهات" و ۴۰دقیقه از فیلم "اروند" را دیدیم و درباره‌ی این دو اثر آخر نظری ندادیم.

عضو هیئت انتخاب جشنواره گفت: برخی‌ها به‌خاطر دشمنی با خانه‌ی سینما بر سر فیلم "دختر" میرکریمی جنجال کردند. کسانی‌که نمایندگان کمیته‌ی دولتی بودند هیچ‌وقت نظر اصلاحی به‌ما ندادند و جدا از فضای ممیزی فیلم‌ها را دیدیم. دوستانی که از ممیزی آمده بودند نسبت به‌ما بازتر فیلم‌ها نگاه کردند و حتی دبیر هم نظری نداد که این نکته مهم است.

فریدون جیرانی ادامه داد: تلخی فیلم‌های امسال از نگاه اجتماعی فیلم‌سازان می‌آید نه نگاه سیاسی. از دیدن فیلم‌های نگاه نو ترسیدم و نسل چهارم و پنجم دارند از نسل‌های گذشته جلو می‌زنند و نسل‌های قبل‌تر باید دوباره به سینمای‌شان نگاه کنند چون نسل چهارم و پنجم با سینما و جامعه‌ی روز هم‌گام‌تر پیش می‌رود.
کد مطلب: 4057