ضرورت اجرای برنامه شب عید توسط تیم "۹۰"
یک تهیه کننده برنامه های تلویزیونی گفت: شبکه سه هم که شبکه ورزش است و برنامه پرمخاطب ۹۰ را پخش می کند، می تواند برنامه شب عید را به این گروه بسپارد و عادل فردوسی پور آن را اجرا کند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۶
 
ضرورت اجرای برنامه شب عید توسط تیم "۹۰"
 
یک تهیه کننده برنامه های تلویزیونی گفت: شبکه سه هم که شبکه ورزش است و برنامه پرمخاطب ۹۰ را پخش می کند، می تواند برنامه شب عید را به این گروه بسپارد و عادل فردوسی پور آن را اجرا کند.

به گزارش تحریرنو ؛ علی اکبر کریمی در مورد دلیل تکراری بودن برنامه های شب عید در همه شبکه ها افزود: مدیران سیما تمایلی به طرح و ایده های جدید ندارند و برای ساخت برنامه های جدید ریسک نمی کنند، در حالی که برنامه سازهای خوبی داریم که طرح های جدید دارند.

وی همچنین گفت: بخشی از مشکل هم به نبود بودجه کافی در سازمان صدا وسیما بازمی گردد. ضمن اینکه ساخت برنامه شب عید باید از اول دی آغاز شود و نه در اسفند. ساخت یک ووله ساده برای لوگوی برنامه یک هفته زمان می برد و چطور می شود در سه هفته یا یک ماه یک برنامه هشت یا ۱۰ ساعته ساخت.

وی یکی از راهکارهای حل این مشکل را انتشار فراخوان به همه تهیه کننده ها برای ساخت برنامه شب عید برشمرد و گفت: مدیران می توانند فراخوانی به همه تهیه کننده ها بدهند و در این فراخوان تاکید شود نباید تمام ساعات برنامه با حضور مهمان خواننده و بازیگر تولید شود، بلکه برنامه سازی کنند.

کریمی راهکار دیگر را سپردن برنامه هر شبکه ای به دست یک گروه برنامه تخصصی دانست و افزود: امسال محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما برنامه عید را به گروه سازنده مجموعه "محله گل و بلبل" سپرده و داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) هم آن را اجرا می کند؛ برای نمونه شبکه سه هم که شبکه ورزش است و برنامه پرمخاطب ۹۰ را پخش می کند، می تواند برنامه شب عید را به این گروه بسپارد و عادل فردوسی پور آن را اجرا کند. این راهکار بهتری نسبت به این است که همه شبکه ها برنامه های یکسان، با مهمانان بازیگر و خواننده و دکورهای گران قیمت بسازند.

تهیه کننده برنامه "عصر خانواده" ادامه داد: با توجه به اوضاع مالی تلویزیون به نظرم بهتر است یک یا دو شبکه برنامه شب عید داشته باشند و به جای اینکه هر شش شبکه برنامه شب عید پخش کنند، برنامه ای کیفی و خوب از یک یا دو شبکه پخش شود.

وی همچنین یکی دیگر از معضلات برنامه های شب عید را رقابت نادرست بین تهیه کننده ها برشمرد و گفت: یکی از معضلات این است که رقابت بسیار بدی بین تهیه کننده های تلویزیونی برای جذب مهمان ها وجود دارد.

کریمی توضیح داد: برای نمونه یک تهیه کننده با بازیگری برای حضور در برنامه شب عید یک ماه قبل قرارداد می بندد و ۱۰ روز قبل از عید هم باید هزینه را پرداخت کند، اما تهیه کننده، مجری یا هر کسی که دستی در ویژه برنامه شب عید شبکه دیگر دارد با همان بازیگر تنها با پرداخت قرارداد بیشتر به توافق می رسد و اجازه نمی دهد در برنامه قبلی حاضر شود؛ یا در این شرایط بازیگر یا خواننده می پذیرد که در هر دو برنامه باشد که این حضور تکراری در شبکه ها باز هم برای مخاطب خسته کننده می شود.

تهیه کننده برنامه "سیب و انار" گفت: ویژه برنامه عید معمولا هشت تا ۱۰ ساعت آنتن زنده دارد و در همه این زمان برنامه در اوج نیست، بنابراین نوع برنامه سازی و انتخاب و حضور مهمان ها در برنامه باید طوری باشد که مخاطب را در همه این ساعات جذب کند.

وی یادآور شد: برنامه های ترکیبی شب عید متاسفانه حتی برای مخاطب دیگر خوشایند نیست و عملکرد بعضی از مدیران و تهیه کننده ها باعث شده فقط در چند ساعت بیننده داشته باشد.

کریمی در مورد اجرای شب عید و حضور مجری های یکسان در بعضی شبکه ها نیز گفت: بعضی مدیران گروه ها تاکید دارند، هر سال یک مجری اجرا کند؛ مثلا علی ضیا شبکه یک، احسان علیخانی شبکه سه، مژده لواسانی شبکه دو و … اما چرا مجری های جوان وارد نمی شوند یا مجری هایی که برنامه های روتین را اجرا می کنند؛ چرا نباید برنامه شب عید را اجرا کنند؟

وی همچنین افزود: به دلیل استرس بالا دیگر برنامه شب عید نمی خواهم بسازم و امسال روزهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ اسفند ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰ هر شب زنده با برنامه ای در مورد معرفی برنامه های شبکه دو سیما مهمان خانواده ها هستم.
کد مطلب: 10778