بهرام کلهرنیا، دبیر جشنوارهی سراسری "تجسم هنر با عنوان پاتوغ" گفت: برچسب بینالمللی بودن، برچسبی است که به جشنوارهها الصاق و آنها را گرفتار میکند.
به گزارش خبرنگار تحریرنو، نشست خبری جشنوارهی سراسری "تجسم هنر با عنوان پاتوغ"، صبح امروز دوشنبه ۲۳ آذرماه ۹۴، با حضور بهرام کلهرنیا، دبیر جشنواره و عضو هیئتمدیرهی انجمن طراحان گرافیک ایران، دکتر محمد سلطانیفر، رئیس موسسهی آموزش عالی فرهنگ و هنر و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، شاهین فرزانه، دبیر اجرایی جشنواره و اصحاب رسانه، در سالن جلسات سرای اهل قلم برگزار شد.
دراین نشست خبری دکترمحمد سلطانیفر، رئیس موسسهی آموزش عالی فرهنگ و هنر و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره اظهار داشت: امیدوارم جشنوارهی سراسری "تجسم هنر با عنوان پاتوغ" که امسال اولین دورهی آن میباشد بهخوبی برگزار و در سالهای بعد ادامهدار باشد.
رئیس موسسهی آموزش عالی فرهنگ و هنرتصریح کرد: شاید در سالهای آینده بتوانیم حوزههای بیشتری را در زمینهی تجسمی به این جشنواره اضافه کنیم و امیدوارم این دوره بهخوبی برگزار شود و سالهای آینده با حمایتهای بیشتری همراه شود.
دکترسلطانیفر با اشاره بهتعداد شرکتکنندگان در این جشنواره خاطرنشان کرد: در بخش معماری ۷۵ شرکتکننده، در بخش عکاسی ۱۷۴ شرکتکننده، در بخش گرافیک ۱۸۳ شرکتکننده و در بخش نقاشی ۱۴۵ شرکتکننده حضور پیدا کردهاند.
وی ادامه داد: ورکشاپهایی نیز در این جشنواره برگزار میشود، زیرا نگاه ما در این جشنواره، آموزشی است و تقویت قدرت نوآوری همراه ایجاد زمینه برای فرصتهای شغلی از اهداف مهم ما محسوب میشود و بینالمللی کردن و چاپ کتاب جشنواره در تیراژ بالا نیازمند هزینههای زیاد است و به این راحتی نمیشود یک جشنواره را بینالمللی کرد، زیرا مثلا هزینه هر یک مهمان خارجی دستکم ۱۵میلیون تومان خواهد بود، اما امیدوارم بتوانیم کتاب جشنواره را در تیراژ محدود منتشر کنیم.
کلهرنیا، عضو هیئتمدیرهی انجمن طراحان گرافیک ایران و دبیر جشنواره نیز در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: زمانیکه دربارهی جشنوارهها صحبت میکنیم پاسخ به این سوال که اساس جشنوارهها چه هستند مهم است، ما هر سال شاهد برگزاری جشنوارههای هنری مختلف با شکلها و کارکردهای متفاوتی هستیم.
وی اضافه کرد: با این حال پاتوق هدفگیریهای دیگری دارد و بستر دیگری فراهم کرده است که جایش در این میان خالی بود، ذات این جشنواره دانشجویی است و چیزی میان بحث آموزش و آرزوهای توسعه فرهنگی را مطرح میکند.
عضو هیئتمدیرهی انجمن طراحان گرافیک ایران ابراز داشت: در ایران تجربهای اینچنینی نداشتهایم، "پاتوق" میتواند شرایط خوبی برای دانشجویان ایجاد کند، این جشنواره با ایجاد دبیرخانه ثابت و پایدار میتواند تشکلهای فکری را کنار یکدیگر قرار دهد.
وی ادامه داد: واقعیت این است که نظام دانشگاهی هنر، چند کارکرد مختلف دارد؛ فارغالتحصیلان ما که از مراکز دانشگاهی بیرون میآیند، لبهی تماس آنها با جامعهی حرفهای گنگ باقی میماند و باید بررسی شود که آیا آموزشدیدگان دانشگاه، شانسی دارند از سوی سفارشدهندگان سفارش دریافت کنند یا خیر؟
کلهرنیا یادآورشد: آرزو داریم دانشجویان حرفهای بار بیاوریم، جشنوارهی "پاتوق" میتواند فاصله میان فارغالتحصیلان و فضای حرفهای را که وجود دارد، از بین ببرد. این جزو خواستههای اصلی ما است، البته برای دورههای بعدی جشنواره دوست داریم دانشگاههای دیگری هم به ما بپیوندند.
وی افزود: ما در برابر آیندهی مملکت مسؤولیت داریم و پرچم این مسئولیت را در این جشنواره در دست گرفتیم، ما همیشه به آثار برگزیده جشنوارهها توجه کردهایم به آنها جایزه دادهایم و تشویقشان کردهایم اما آثار راه نیافته به جشنوارهها کجا هستند؟ هنرمندان این آثار دانشجو نیستند و نباید به عنوان نقدی بر سیستم آموزش هنر به این آثار توجه کرد و آنها را مورد بررسی قرار داد.
دبیر علمی جشنوارهی تجسم هنر با انتقاد از نظام آموزشی معلممحور، گفت: نظام آموزشی ما معلممحور است، یعنی نظارت و پیگیری در سیستم آموزشی وجود ندارد، هر معلمی، آموختههای شخصی خود را براساس مهارتهایش به دانشجو منتقل میکند، اما آیا این کافی است، نظر من این است که در راستای این جشنواره، نقدی هم درباره وضعیت آموزش صورت گیرد.
وی درخصوص داوریها در این جشنواره تاکید کرد: این جشنوار هیئت داورانی از میان مراکز مختلف دانشجویی داشت و منهم روز داوری از همه آنها خواستم نگرشهای عمومی خود را درباره آثار بیان کنند، این جشنواره کار سنگینی بود و باید به یافتههای آن افتخار کرد.
کلهرنیا درپایان درخصوص وجههی بینالمللی جشنواره گفت: بینالمللی بودن، برچسبی است که به جشنوارهها میخورد و آنها را گرفتار میکند، این جشنواره رویکردش متفاوت است، البته گروه آلمانی که چندی پیش از دانشگاه علمی کاربردی دیدن کرد، گروهی صاحب نگرش بود و اگر میان آنها و مراکز علمی کاربردی همکاری شکل بگیرد، بسیار ارزشمند است.
شاهین فرزانه، دبیراجرایی جشنواره سراسری تجسم هنر با عنوان پاتوغ، در ادامه این نشست خبری گفت: این جشنواره با شرکت دانشگاه هایی مانند مراکز علمی کاربردی، دانشگاه هنر، الزهرا، سوره، گیلان شکل گرفته است که مراسم افتتاحیه آن ۳۰ آذر ماه در گالری ابوالفضل عالی و خانهی عکاسان حوزهی هنری و مراسم اختتامیه در ۶ دیماه در محل پژوهشکدهی هنر و معماری برگزار میشود.
دبیر اجرایی جشنوارهی سراسری تجسم هنر گفت: این جشنواره در چهار حوزهی معماری، عکاسی، گرافیک و نقاشی است که در بخش معماری ۲۷۷ اثر، در بخش عکاسی ۸۳۶ اثر، در بخش گرافیک ۳۴۱ اثر و در حوزه نقاشی ۲۷۰ اثر به جشنواره رسیده است و مبنای جشنواره امسال "تجسم هنر" است و موضوع آن در سالهای آینده تغییر خواهد کرد. در واقع جشنواره هرسال بهموضوعی ویژه خواهد پرداخت.
فرزانه، پیرامون این موضوع که آیا این جشنواره ظرفیت بینالمللی شدن دارد، اظهار داشت: چندی پیش، گروهی از کشور آلمان به دانشگاه جامع علمی کاربردی دعوت شد تا با آنها به تفاهم برسیم، اگر این تفاهمها انجام شود، توانایی داریم در این راستا با این کشور همکاری داشته باشیم، زیرا آلمان هم مثل کشور ما نظام علمی کاربردی خوبی دارد.
وی در پایان درخصوص جوایز برگزیدگان جشنواره سراسری "تجسم هنر با عنوان پاتوغ" گفت: برای برگزیدگان هر بخش، جوایز نقدی همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره در نظر گرفته شده است. نفر اول دومیلیون تومان، نفر دوم یکمیلیونو۲۰۰هزار تومان و نفر سوم ۸۰۰هزار تومان بهعنوان جایزه دریافت خواهند کرد.
بر پایهی این گزارش، مراسم افتتاحیهی جشنواره سراسری "تجسم هنر با عنوان پاتوغ" ۳۰ آذرماه در گالری ابوالفضل عالی و خانهی عکاسان حوزهی هنری و مراسم اختتامیه نیز در ۶ دیماه در محل پژوهشکدهی هنر و معماری برگزار میشود.