در نشست "مرگ ماهی" مطرح شد:
حجازی: این اکران را به علی حاتمی و رسول ملاقلی‌پور تقدیم کردم
کارگردان "مرگ ماهی" گفت: طبیعتا داستان وصیت و نگه‌داشتن ارث و میراث برای من بهانه‌ای بوده که باز‌تعریفی داشته باشم از مناسبات میان آدم‌ها اگر امروز حال خوبی را در فیلم حس می‌کنید به‌خاطر اعضای درجه یک عوامل این فیلم است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۴
 
حجازی: این اکران را به علی حاتمی و رسول ملاقلی‌پور تقدیم کردم
 
کارگردان "مرگ ماهی" گفت: طبیعتا داستان وصیت و نگه‌داشتن ارث و میراث برای من بهانه‌ای بوده که باز‌تعریفی داشته باشم از مناسبات میان آدم‌ها اگر امروز حال خوبی را در فیلم حس می‌کنید به‌خاطر اعضای درجه یک عوامل این فیلم است.

تحریرنو: ‌نشست فیلم "مرگ ماهی" با حضور عوامل این فیلم از جمله سید‌روح‌اله حجازی (کارگردان)، محمود کلاری (فیلم‌بردار) و ریما رامین‌فر، بابک حمیدیان، طناز طباطبایی، پانته‌آ بهرام و علی مصفا (بازیگران) فیلم برگزار شد.

روح‌اله حجازی در ابتدای این نشست گفت: این اکران را به علی حاتمی و رسول ملاقلی‌پور تقدیم کردم. کارگردان‌های بزرگی که دو فیلم با مضمون مادر ساخته‌اند.

وی افزود: من در ادامه‌ی فیلم‌های قبلی‌ام دوست داشتم تجربه‌های دیگری داشته باشم در این فیلم به‌خاطر این‌که هم خود نویسنده و تهیه‌کننده بوده‌ام حوزه‌ی اختیاراتم بیش‌تر بود. خیلی دوست داشتم اگر فیلم‌های قبلی توفیقی کسب کرده‌اند همان مسیر را ادامه دهم و در عین حال تلاش کنم به مناسبات میان آدم‌ها عمیق‌تر بپردازم.

محمود کلاری، فیلم‌بردار این فیلم در این نشست گفت: حدود سی‌سال است که در سینما حضور دارم و چیزهای بسیاری در این سال‌ها آموخته‌آم و به‌راحتی می‌توانم از طریق فیلم‌نامه و شخص سازنده فیلم را انتخاب کنم. اولین جلسه‌ای که با حجازی ملاقات کردم او فیلم را برای من تعریف کرد. همان موقع فکر کردم که به‌عنوان یک فیلم‌بردار می‌تواند یک دست‌آورد برایم باشد.

وی افزود: در یک دهه‌ی اخیر فیلم‌هایی کار کرده‌ام که بیش‌تر جنبه‌های واقع‌گرا و مستند داستانی داشته‌اند اما این فیلم تشکیل شده از نماهای ثابتی بود که مرا به یاد دوران عکاسی‌ام می‌انداخت.

وی با اشاره به هم‌کاری‌اش با حجازی در این فیلم گفت: در حین انجام کار حجازی هرگز استرس و تشویش را منتقل نمی‌کرد او آرام و ساکت و متمرکز است و طراح صحنه هم که البته حقیقتا به کار ایشان وابستگی پیدا کرده است او درک عمیق و ظریفی از مفهوم زیبایی‌شناختی دارد و خوش‌بختانه در طول کار توانستیم در یک طول موج قرار بگیریم.

پانته‌آ بهرام، یکی از بازیگران این فیلم در ادامه این نشست گفت: آن‌قدر خوش‌حالم از دیدن موفقیت فیلم که اصلا نمی‌دانم چه‌طور باید درباره‌ی آن سخن بگویم. وقتی یک گروه همه‌چیزش خوب است و به‌راحتی می‌توانی به همه‌ی عوامل اعتماد کنید قطعا کار سختی پیش‌رو نخواهید داشت و خیالت به‌عنوان یک بازیگر راحت است، فقط کافی است فیلم‌نامه را خوانده باشید و کمی هم استعداد بازیگری داشته باشی.

طناز طباطبایی نیز در این نشست گفت: روز اولی که آقای حجازی به من این پیش‌نهاد را داد رفتم و با او صحبت کردم. او به‌من گفت چیزهایی در فیلم‌نامه نوشته نشده و قرار است در حین اجرا اتفاق بیفتد و این اتفاق ویژه این فیلم برای من بود.

وی افزود: عمده نقش‌هایی که من تا کنون بازی کرده‌ام نقش‌هایی برون‌گرا بودند اما نقشم در فیلم "مرگ ماهی" ‌به‌دلیل درون‌‌گرا بودن شخصیت برایم بسیار جذاب بود.

علی مصفا، دیگر بازیگر این فیلم نیز گفت: برای من جذابیت این فیلم جراتی بود که روح‌اله حجازی به‌عنوان کارگردان فیلم داشت و البته خصلت تجربه‌گرایانه‌ای هم در فیلم‌نامه دیده می‌شد که این هم برایم جذاب بود. هم‌چنین برایم جای خوش‌حالی داشت که بار دیگر جلوی دوربین محمود کلاری قرار گرفته‌ام.

بابک حمیدیان نیز در ادامه‌ی نشست فیلم "مرگ ماهی" گفت: ردپای کوچکی در این فیلم دارم. امیدواریم همان‌طور که در مقدمه‌ی فیلم این‌طور نوشته شده که: آرزو دارم روزی این فیلم را بسازم. امیدوارم حجازی به این آرزویش در این فیلم رسیده باشد. در این فیلم خانواده‌ی بازیگری در رکاب قصه بودند و خوش‌حالم که در این گروه بودم.

ریما رامین‌فر نیز در این نشست گفت: اگر هر کارگردانی مجموعه‌ی عوامل پرجمعیتی داشته باشد احتمالا سراغ من هم می‌آید. آقای حجازی در ابتدای شروع فیلم از من دعوت کردند و گفتند که شخصیتی به‌نام رعنا در فیلم است که از ابتدای نوشتن به شما فکر می‌کردم.

وی افزود: من به‌خاطر حساسیتی که روی فیلم‌نامه دارم بارها‌و‌بارها با کارگردان سر فیلم‌نامه‌ی فیلم جدل کردیم، اما از یک جایی به‌بعد احساس کردم که باید به گروه اعتماد کنم. اولین‌بار که فیلم‌نامه را خواندم یک حس گنگ و در عین حال مطبوعی داشتم. امروز هم بعد از تماشای فیلم همین حس را داشتم.

حجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا این فیلم در راستای فیلم‌های قبلی‌تان بوده یا خیر گفت: طبیعتا داستان وصیت و نگه‌داشتن ارث و میراث برای من بهانه‌ای بوده که باز تعریفی داشته باشم از مناسبات میان آدم‌ها. اگر امروز حال خوبی را در فیلم حس می‌کنید به‌خاطر اعضای درجه یک عوامل این فیلم است.

طناز طباطبایی نیز در این خصوص گفت: همه‌ی حرف‌هایی که فیلم می‌زد را خود آقای حجازی زندگی می‌کردند و این‌را در پشت‌صحنه‌ی فیلم می‌شد دید.

ریما رامین‌فر در ادامه‌ی صحبت‌های طباطبایی نیز گفت: کار کردن با آقای کلاری و آقای مصفا نشان داد که هیچ بزرگی بی‌دلیل بزرگ نیست.
کد مطلب: 2470