"مرگ ماهی" در مراسم "یک فیلم یک سلام"
روح‌اله حجازی تاکید کرد که باید برای جشنواره‌ی فیلم فجر احترام قائل شویم و نسبت به اصل وجودی این جشنواره‌ی ملی، خدشه‌ای وارد نکنیم اما طبیعتا می‌توان منتقد بعضی از اقدامات مدیران در هر دوره بود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۸
 
 
روح‌اله حجازی تاکید کرد که باید برای جشنواره‌ی فیلم فجر احترام قائل شویم و نسبت به اصل وجودی این جشنواره‌ی ملی، خدشه‌ای وارد نکنیم اما طبیعتا می‌توان منتقد بعضی از اقدامات مدیران در هر دوره بود.

تحریرنو: روح‌اله حجازی در مراسم رونمایی از اقلام تبلیغاتی "مرگ ماهی" در طرح "یک فیلم یک سلام" پردیس ملت، بیان کرد: فیلم ویژگی‌هایی از نظر عوامل‌، تصاویر‌، قصه‌ و بازیگر دارد‌. امیدوارم در جشنواره‌ی فجر اتفاق خوبی برای آن بیفتد و زحمت عوامل دیده شود. هم‌چنین امیدوارم اتفاق بهتری برای اکران عمومی فیلم بیفتد چون مطمئنم تماشاگران از آن لذت خواهند برد.

کارگردان "مرگ ماهی" در ادامه درباره‌ی برخی انتقادها به جشنواره‌ی فیلم فجر بیان کرد: ‌در این روزها بعضی از هم‌کاران که از جمله دوستان خوب من هم هستند‌، نسبت به جشنواره‌ی فیلم فجر انتقاداتی داشتند. باید بگویم که برای من هم در دو دوره‌ی قبلی همین اتفاق‌ها رخ داد و واقعا سخت است که گاهی فیلمت دیده نشود اما همیشه سعی کردم به مدیران انتقاد کنم نه نسبت به اصل جشنواره‌ی فجر.

وی ادامه داد: باید بگویم که جشنواره‌ی فجر برای شخص من جشنواره‌ی مهمی است و سیمرغ‌ام را هم از آن گرفته‌ام. تاکید دارم که این جشنواره برای سینمای ملی ما مهم است به‌همین دلیل باید برای آن احترام قائل شویم. ضمنا معتقدم اگر واکنشی به‌عدم حضور فیلمی در جشنواره می‌شود‌، شاید به این دلیل است که همه‌ی سینماگران ما دوست دارند در این فستیوال حاضر باشند، چرا‌که تمام فیلم‌سازان بزرگ ایران جوایز اول‌شان را از جشنواره‌ی فجر گرفته‌اند. البته این سخنانم به این معنی نیست که نمی‌توان به مدیران جشنواره در ادوار مختلف انتقاد کرد چون طبیعتا هر‌کس ممکن است در کارهایش اشتباهاتی داشته باشد.

کارگردان "مرگ ماهی" در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به مجری برنامه (احسان کرمی) درباره‌ی دلیل استفاده از دو تدوین‌گر در "مرگ ماهی" گفت: هر‌سه فیلم قبلی من توسط خانم عبدالوهاب تدوین شده بود اما از ابتدا احساس می‌کردم که این فیلم از جهت پرسوناژ و مدلی که دارد، بسیار سخت است و دوست داشتم که برای اولین‌بار تجربه‌یحضور دو تدوین‌گر شاخص که هرکدام برای تدوین یک فیلم فوق‌العاده کافی هستند را در کنار یک‌دیگر داشته باشم، بنابراین فکر می‌کنم این هم‌کاری برای خانم هایده صفی‌یاری و خانم سپیده عبدالوهاب هم جذاب بوده باشد. ضمن آن‌که این هم‌کاری به‌من برای انتخاب تصاویر خیلی کمک کرد.

وی ادامه داد: به‌طور کلی می‌توانم بگویم اگرچه این فیلم در ادامه دو فیلم قبلی‌ام خواهد بود اما فضایی کاملا متفاوت دارد، مخصوصا آن‌که حضور آقای کلاری و عوامل فوق‌العاده در پشت و جلوی دوربین به‌ما خیلی کمک کرد.

حجازی سپس درباره‌ی تجربه کار با بیش از ۱۰ بازیگر شاخص و هم‌چنین عوامل حرفه‌ای سینمای ایران اظهار کرد: من هربار که فیلمی را تمام می‌کنم با توجه به پشت‌صحنه‌ی صمیمی که داریم، فکر می‌کنم که شاید در فیلم‌های بعدی نتوانم دیگر این صمیمیت را تجربه کنم اما باید تاکید کنم که "مرگ ماهی" بهترین پشت‌صحنه‌ای بود که تجربه کردم و این فضای صمیمی را مدیون انگیزه‌ی دوستان هستم. مخصوصا آن‌که ما در این گروه دو کارگردان کاربلد را به‌عنوان بازیگر داشتیم (نیکی کریمی و علی مصفا) که فوق‌العاده به‌ما کمک کردند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: نوید این‌را می‌دهم که علاوه بر بازی‌های فوق العاده درخشان‌ در "مرگ ماهی"، یک کار درجه‌ی یک، تمام نشدنی و فوق‌العاده از استاد محمود کلاری خواهید دید.

در ادامه‌ی نشست، محمود کلاری (مدیر فیلم‌برداری "مرگ ماهی") درباره‌ی نحوه‌ی هم‌کاری‌اش با سیدروح‌اله حجازی بیان کرد: وقتی آقای حجازی فیلم‌نامه را به‌من داد، اولین چیزی که درباره‌اش صحبت کردیم، نوعی وهم و رازگونه بودن قصه بود. "مرگ ماهی" در عین رئالیستی بودن، لایه‌های پنهانی دارد که فیلم را جذاب می‌کند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم بخش عمده‌ی وظیفه‌ی انتقال رازگونه بودن فیلم به‌دوش من و کامیاب امین‌عشایری به‌عنوان طراح صحنه بود و بدون اغراق باید بگویم که هم‌کاری‌ام با او یکی از بهترین هم‌کاری‌های سال‌های کاریم بوده است. باید تاکید کنم که کار طراح صحنه "مرگ ماهی" فوق‌العاده و حیرت‌انگیز بود و گاهی تعجب می‌کردم که تا این حد می‌توانیم به سرعت به تفاهم برسیم.

مدیر فیلم‌برداری "مرگ ماهی" با ابراز خرسندی از این‌که در این فیلم حضور داشته است‌، گفت: این کار پروژه‌ای نو برای من به حساب می‌آید و اگر بخواهم آن‌را توصیف کنم، باید بگویم که رجعتی به روزهای عکاسی‌ام است. این فیلم مجموعه‌ای از پلان‌های ثابت است که این فرصت را فراهم کرد که بتوانم دغدغه‌های عکاسی‌ام را هم دنبال کنم و از این جهت کار ویژه‌ای در سینمای ایران محسوب می‌شود.

این مدیر فیلم‌برداری قدیمی سینمای ایران در پایان سخنانش ضمن تشکر از روح‌اله حجازی که تولید این فیلم را با سعه‌ی صدر دنبال کرد، گفت: "مرگ ماهی" برای نسل جوان ما که با سینمای روز دنیا در ارتباط است و شاید دیگر با شکل‌های متداول درام، سینما و بازیگری کیف نمی‌کند‌، جذاب خواهد بود. این فیلم در قصه‌گویی، فرم بصری‌، بازی‌ و... از فضای معمول فاصله می‌گیرد و من حاضرم تضمین کنم که بیننده آن‌را دوست خواهد داشت و از دیدنش لذت می‌برد.

در ادامه‌ی این برنامه، ریما رامین‌فر که از جمله بازیگران اصلی این پروژه است‌، درباره‌ی "مرگ ماهی" بیان کرد: من در گذشته فیلم‌های آقای حجازی را دیده بودم و آن‌ها را دوست داشتم. ایشان در حین نگارش فیلم‌نامه‌ی "مرگ ماهی" با من تماس گرفت و گفت که یکی از شخصیت‌ها را برای من نوشته است.

وی ادامه داد: خیلی خوش‌حالم که در "مرگ ماهی" حضور داشتم، چون این فیلم یک کار شگفت‌انگیز برایم بود. بودن روبه‌روی دوربین آقای کلاری و حضور در کنار عوامل تولید و بازیگران فوق‌العاده، می‌تواند خیلی لذت‌بخش باشد.

این بازیگر سپس با تاکید بر فضای صمیمی پشت‌صحنه در "مرگ ماهی" بیان کرد: دو چیز در این فیلم برایم بسیار شگفت‌انگیز بود اول آن‌که ترکیب دکور‌، نورها و قاب آقای کلاری هرکسی را حیرت‌زده می‌کند و بودن در این قاب برای هر بازیگری می‌تواند آرزو باشد. نکته‌ی دوم هم این است که برای اولین‌بار بود که احساس می‌کردم تمام عوامل پشت دوربین و جلوی دوربین به تو کمک می‌کنند تا بتوانی از پس نقش بربیایی.

سپس ریما رامین‌فر خطاب به تماشاگران آینده‌ی "مرگ ماهی" تاکید کرد: این فیلم شبیه هیچ‌کدام از آثاری که تا الان دیدید نیست.

بهرنگ علوی دیگر بازیگر فیلم "مرگ ماهی" نیز در این مراسم گفت: حقیقت این است که فکر نمی‌کردم امسال هم در جشنواره فیلم داشته باشم و کمی حس ناامیدی داشتم اما بعد از دو سال، کارگردانی پیدا شد که جسارت این را داشت که به‌من با یک نقش متفاوت فرصتی دوباره بدهد. خوش‌حالم که آقای حجازی بعد از فیلم "دربند"، یک نقش متفاوت پیش‌نهاد کرد و برایم افتخار است که در فیلمی حضور داشتم که می‌تواند افتخار کارنامه‌ی بازیگری‌ام باشد.

وی تاکید کرد: تمام تلاشم را انجام دادم که در این فیلم در خدمت تیم تولید و فیلم‌نامه باشم. ما در "مرگ ماهی" احساس می‌کردیم که همگی شخصیت‌های یک رمان هستیم که تازه قرار است نوشته شود و این برای‌مان خیلی ارزش داشت.

این بازیگر سینما در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: معتقدم تماشاگر در "مرگ ماهی" با فضایی کاملا متفاوت روبه‌رو خواهد‌شد و باید از همین الان بگویم هم در کارگردانی‌، هم در بازیگری و هم در قصه فضای متفاوتی را شاهد خواهید بود.

در پایان این نشست جمله "ماهی‌هایی هستیم که دوستت دارم، روی لبان‌مان مرده است" از طرف ریما رامین‌فر به‌عنوان شعار فیلم سینمایی "مرگ ماهی" در جشنواره‌ی فجر معرفی شد.

هم‌چنین محمود کلاری به‌عنوان یکی از پیش‌کسوتان سینمای ایران از پوستر این فیلم که توسط میثم میرزایی طراحی شده بود، رونمایی کرد.
کد مطلب: 2257