مصطفی کیایی در نشست خبری فیلم «چهارراه استانبول» گفت :پلاسکو دغدغه من برای نشان دادن مشکلات اقتصادی بود و قصهای است که با یک واقعه تاریخی گره خورده است.
به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری عوامل فیلم «چهارراه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی با حضور بهرام رادان،محسن کیایی ،سحر دولتشاهی،رعنا آزادی ور و ماهور الوند و با مدیریت محمود گبرلو در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدای این نشست مصطفی کیایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که حجم اندوه و دردناکی فاجعه پلاسکو در فیلم کم بود، گفت: فیلم من درباره پلاسکو نبود، مثل هر فیلم دیگری که در دنیا ساخته می شود قصهای داشتم که با یک واقعه تاریخی گره میخورد که آن حادثه در این فیلم پلاسکو بود، بنابراین به اندازه نیاز داستان و درام در این فیلم به این ماجرا ورود کردیم، اگر کسی انتظار دارد کل فیلم درباره پلاسکو باشد این انتظار برای او در این فیلم برآورده نمیشود.
وی در ادامه افزود: مطمئنم اگر این فیلم را نمیساختم تا سالها کسی سراغ ساخت فیلمی درباره فاجعه پلاسکو نمیرفت. به هزینه شخصی حدود سه میلیارد تومان این فیلم را ساختم، اگر سراغ تهیه کننده میرفتم کسی حاضر نمیشد سه میلیارد هزینه فیلم کند، اگر هم سراغ ارگانها میرفتم هر کدام سفارشهای خود را داشتند، بنابراین در این فیلم سعی کردیم در حد و اندازه و توان سینمای ایران و بودجهای که داریم کار کنیم.
کیایی همچنین درباره ساخت فیلمی با محوریت ساختمان پلاسکو یادآور شد: بحثم از ساخت این فیلم تنها پلاسکو نبود، بلکه مساله اقتصادی مردم هم بود، به نظرم پلاسکو نماد اقتصاد ایران بود، مشکلات اقتصادی و تجارتی است که باعث شده ما حتی مهر و تسبیح هم از چین وارد کنیم، برای من دغدغه و لازم بود به این مساله هم اشاره کنم.
کارگردان این فیلم همچنین درباره علت نامگذاری فیلمش، گفت: ابتدا فیلمنامه را با اسم پلاسکو ثبت کردم و مطمئنم اگر فیلم با این نام ساخته میشد فروش بیشتری داشت، اما نام فیلم را به چهارراه استانبول تغییر دادم تا مخاطب فکر نکند ما از نام پلاسکو سوءاستفاده میکنیم.
در ادامه این نشست سوالهایی از سوی خبرنگاران در باره تکرار زوج محسن کیایی و بهرام رادان مطرح شد، که او پاسخ داد: انتخاب عوامل فیلمم بر اساس شایستگیهای آنهاست و در این زمینه به گیشه فکر نمیکنم، ترجیح میدهم با سوپراستاری کاری کنم که برای خود و گروهش احترام قائل است و در کارم به این چیزها اهمیت زیادی میدهم.
بهرام رادان نیز در پاسخ به این سوال گفت: اگر سابقه زوج فیلم "بارکد" در ذهن شما مانده است نشان میدهد که ما در آنجا کارمان را با موفقیت انجام دادهایم و این مساله چیز بدی نیست. شاید سال آینده تصویر کاراکترهای فیلم چهارراه استانبول در ذهن بماند.
همچنین رعنا آزادیور درباره گزیده کاریاش در سینما گفت: مسیری که میروم انتخابم بوده و تقریبا در ۱۶ سال اخیر هر سال یک کار داشتهام، بجز امسال که در سه چهار فیلم بازی کردهام. فکر هم میکنم کار خوبی نمیکنم، چون امکان تجربهی عملی را از خودم گرفته بودم. آن هم در سینمایی که حواسشان نیست که تو به خودت سختی میدهی و گزیده کار میکنی.
در ادامه کیایی در پاسخ به سوال خبرنگار تحریرنو پیرامون تحریف بخشی از قصه فیلم مبنی بر اینکه در زمان وقوع حادثه پلاسکو چند نفر زیر آوار گیر افتاده بودند و با توجه به آنکه شهردار وقت خود شخصا مسؤولیت عملیات را بر عهده گرفته بود، امکان بیرون آوردن آنها مهیا نشد و آنها به نوعی کلاهبردار معرفی شدند هم گفت: به نظرم فیلم را با دقت ندیدهاید وگرنه ما سه بار به این مساله که در زیرزمین افرادی گرفتار شدهاند اشاره کردهایم؛ البته وی اشاره ای به این موضوع نکرد که برای تحریف چند سکانس طولانی را در نظر گرفته اند و اشاره به گرفتاری افراد زیر زمین در حد دیالوگ های کوتاه باقی مانده است.
مهدی پاکدل نیز درباره ایفای نقش آتشنشان در توضیحی گفت: قطعا این نقش به دلایلی زیادی برای من ماندگار است، یکی این که از این ماجرا زمان زیادی نمیگذرد و هنوز هم برای ما زنده است و هم اینکه هنوز ما میتوانستیم با بازماندگان حادثه از جمله آتشنشانها گفتوگو کنیم، این نقش پیش از هر چیز برای من یک بار مسؤولیت داشت چون آنقدر مهم بود و به آن نگاه میشود و از آن توقع میرود. در این فیلم سعی کردم این توقع را را پاسخ دهم.
برای چندمین بار در جلسات پرسش و پاسخ موضوع عکاس ها و ازدحام آنها به اعتراض اهالی رسانه بدل شد و گبرلو مدیر جلسات اعتراضات را وارد دانست و خواستار نظم بخشی به این مشکل شد.