رئیس پلیس راهور؛
پراید و آردی نباید در جاده‌های کشور تردد کنند
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به نقش خودروسازان در تصادفات گفت امروز سهم خودروسازها در میزان کشته‌شدگان جاده‌ای کم نیست و برخی خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند! پراید و آردی نباید در جاده‌های کشور تردد کنند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۸
 
پراید و آردی نباید در جاده‌های کشور تردد کنند
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به نقش خودروسازان در تصادفات گفت امروز سهم خودروسازها در میزان کشته‌شدگان جاده‌ای کم نیست و برخی خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند! پراید و آردی نباید در جاده‌های کشور تردد کنند.

به گزارش تحریرنو از پایگاه خبری پلیس، سردار سیدکمال هادیانفر در رزمایش بزرگ گشت‌های نامحسوس در دانشگاه علوم انتظامی امین با تبریک هفته کرامت اظهار کرد: یکی از جدی‌ترین برنامه‌ها و اهداف پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا؛ «توسعه انضباط ترافیکی» و «کاهش تصادفات و جان‌باختگان» است که این مهم با مشارکت همه دستگاه‌های مسئول و همچنین مردم و رانندگان محقق می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: اکنون ۴۴ میلیون راننده ( دارای گواهینامه ) و ۳۳ میلیون وسیله نقلیه در هزار و ۴۷ شهر، ۲۱۷ هزار کیلومتر جاده و ... تردد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۴۵ هزار کیلومتر جاده اصلی در کشور داریم، یادآور شد: ۵۶ درصد از تصادفات در ۱۰ استان اتفاق می‌افتد، بنابراین با استفاده از گشت‌های نامحسوس در نظر داریم میزان تصادفات را در این استان‌های هدف، کاهش دهیم و در این راستا از ظرفیت بازرسان و گشت‌های نامحسوس همچون بالگرد، پهپاد، جایروپلن و ... بهره ببریم.

این مقام عالی انتظامی تأکید کرد: وجود گشت‌های نامحسوس رافع فعالیت گشت‌های محسوس و آشکار نیست و باید بگویم علی‌رغم فعالیت گشت‌های نامحسوس هوایی و زمینی، گشت‌های محسوس همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

سهم ۸۲ درصدی ۴ عامل اصلی در وقوع تصادفات

سردار هادیانفر در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، بی‌توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی؛ چهار عامل اصلی وقوع تصادفات هستند که این عوامل در تصادفات سهم ۸۲ درصدی دارند.

وی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که حداقل ۱۰ کیلومتر سرعت در هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز کشور که عامل ۵۶ درصدی جان‌باختگان تصادفات هستند، را کاهش دهیم.

سردار هادیانفر استفاده از تلفن همراه را عامل اصلی بی‌توجهی به جلو عنوان کرد و ادامه داد: در نظر داریم گشت‌های نامحسوس در محورهای اصلی و پرخطر به ویژه بزرگراه‌ها فعالیت ویژه‌ای داشته باشند و باید بگویم تمام این اقدامات برای کاهش تصادفات و جان‌باختگان است.

وی یادآور شد: کاهش جان‌باختگان تصادفات صرفا وظیفه پلیس نیست و ۳۳ سازمان اعم از وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، صدا وسیما، اصحاب رسانه، وزارت بهداشت و ... در این حوزه متولی و مسئول هستند.

این مقام عالی انتظامی بیان کرد: ۶ درصد جان‌باختگان مربوط به بازه زمانی انتقال به مراکز درمانی هستند. از طرفی ۴۳ درصد از مجروحان تصادفات در مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند؛ یعنی ۴۹ درصد از جان‌باختگان تصادفات مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند که باید به این موضوع رسیدگی شود.

این مقام عالی انتظامی با اشاره به نقش خودروسازان در وقوع تصادفات ادامه داد: امروز سهم خودروسازها در میزان کشته‌شدگان جاده‌ای کم نیست؛ برخی خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند! پراید و آردی نباید در جاده‌های کشور تردد کنند چرا که ایمنی لازم و استاندارد را ندارد، از این رو خودروسازان باید به سمت تولید خودرو ایمن بروند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا یادآورشد: عامل انسانی نیز در وقوع تصادفات نقش مهمی دارد و باید بگویم عامل انسانی نیازمند آموزش است. بیمه مرکزی حاضر است برای هر جان باخته به طور میانگین ۲۶۰ تا ۳۱۰ میلیون تومان غرامت پرداخت کند ولی اقدامات پیشگیرانه برای کاهش جان‌باختگان را به جد دنبال نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تلاش برای کاهش جان‌باختگان مطالبه مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) است، تأکید کرد: همه دستگاه‌ها باید در این راستا اقدام و مشارکت کنند.

نصب ۲ هزار دوربین ثبت تخلفات جاده‌ای در جاده‌های کشور طی سال جاری

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: امسال ۲ هزار دوربین ثبت تخلفات جاده‌ای نصب می‌کنیم و در نظر داریم برای کنترل بیشتر ترددهای جاده‌ای از دوربین «لیزرگان» بهره ببریم.

سردار هادیانفر تأکید کرد: با وجود همه اقدامات اشاره شده، قطعا بدون مشارکت مردم نمی‌توان به اهداف مورد نظر دست یافت و باید از همه ظرفیت‌ها برای توسعه انضباط ترافیکی، کاهش تصادفات و جان‌باختگان بهره ببریم.
کد مطلب: 18908