سیامک ناظری کارشناس ارشد علوم تربیتی؛
مهارت های زندگی شاه کلید مبارزه اجتماعی با مواد مخدر
یک کارشناس ارشد علوم تربیتی با گرایش آسیبشناسی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد بر این باور است برای تحقق رویکرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر ، باید آموزش مهارت های زندگی را در سطح وسیع گسترش داد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۳
یک کارشناس ارشد علوم تربیتی با گرایش آسیبشناسی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد بر این باور است برای تحقق رویکرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر ، باید آموزش مهارت های زندگی را در سطح وسیع گسترش داد.
به گزارش تحریرنو ؛ سیامک ناظری در گفت و گو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: آموزش مهارت های زندگی امری بدیهی و ضروری است، کسب مهارت هایی مانند تقویت اعتماد به نفس، قدرت نه گفتن، تقویت خود پنداری، پیشگیری از افسردگی و رفتارهای پرخاشگرایانه و غیره با محوریت آموزش در کانون های فرهنگی ، هنری ، ورزشی و سایر اماکن در جهت پیشگیری از اعتیاد ثمربخش خواهد بود.
وی اظهار کرد: مربیان و مشاوران حوزه سلامت نقش به سزایی در پیشگیری از اعتیاد بویژه در مدارس دارند و میتوانند از طریق تشکیل انجمنها و شوراها در مدارس و استفاده از خود دانش آموزان با ایجاد کارگاه های آموزشی، برگزاری جلسات مستمر، نمایش فیلم های مرتبط و تهیه بروشور و غیره به تقویت نگرش ضد مصرف مواد مخدر و روان گردان ها اقدام کنند.
این کارشناس ارشد علوم تربیتی با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی با توجه به تنوع مواد شیوع یافته است، ادامه داد: گزارش های ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد که سن اعتیاد کاهش یافته به همین دلیل تقویت مراکز مشاوره ای دانش آموزی،شناسایی دانش آموزان معتاد و یادر معرض خطر ، همچنین والدین آنها و مصون کردن دانش آموزان از طریق اقدامات حمایتی، پشتیبانی و کمک رسانی برای مقابله با اعتیاد ضروری است .
ناظری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با داشتن ابزارهای لازم به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی بیشترین تاثیر تربیتی را بر روی افراد جامعه دارد ، تصریح کرد:لازم است با استفاده از نیروی انسانی متخصص و متعهد به موقع و بجا این سیستم آموزشی بتواند نقش محوری آموزش ، آگاه سازی و در کنار آن پیشگیری از عواقب مصرف مواد مخدر را به عهده گیرد.
به گفته وی، اعتیاد به مصرف مواد مخدر و قرصهای روان گردان پدیدهای است که فرد را در دوره بزرگسالی از مواجهه با استرسها و موقعیتهای جدید درمانده و عاجز میکند و هر چقدر آگاهی این فرد از مهارتهای مقابله با مشکلات و حل مسائل بیشتر باشد کمتر در معرض آسیبهای اجتماعی همچون اعتیاد قرار خواهد گرفت.
این کارشناس ارشد علوم تربیتی با بیان اینکه آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان در جلوگیری از گرایش آنان به اعتیاد و موادمخدر بسیار مثمرثمر خواهد بود، افزود: عمدهترین نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندانشان، نظارت منطقی و موثر است، بدون نظارت و انضباط درست هیچ خانوادهای نه تنها نمیتواند فزرند خوب و موفقی را تربیت کند بلکه ممکن است وی را در معرض خطر اعتیاد هم قرار دهد.
ناظری اظهار کرد:رها کردن فرزند به حال خود و بیتوجهی به خواستههای وی و همچنین سختگیری و انضباط بدون منطق، نظارت درستی از سوی والدین نیست و آنها باید در عین آنکه نقش حمایتی از فرزندان خود دارند، همواره در کنار آنها و شنوای سخنانشان باشند و این مهمترین پیامی است که میتوان به والدین داد.
وی خاطرنشان کرد: مسوولان و دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدر باید با مشارکت نهادها و دستگاههای مختلف کارگاههای آموزشی در خصوص مداخلات درمانی اعتیاد برای نوجوانان برگزار کنند زیرا این کارگاههای آموزشی میتواند موثرترین و مهمترین گام در شناخت اعتیاد در نوجوانان و درمان آن باشد و این شناخت برای درمانگران به دلیل رسیدن به یک مدل درمانی موفق برای مبارزه اجتماعی با مواد مخدر میتواند بهترین راهکار باشد.