نمایش "گاو" با حضور هنرمندان
داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و لیلا حاتمی به تماشای نسخه‌ی بازسازی شده‌ی فیلم "گاو" نشستند.
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۲
 
نمایش "گاو" با حضور هنرمندان
 
داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و لیلا حاتمی به تماشای نسخه‌ی بازسازی شده‌ی فیلم "گاو" نشستند.

تحریرنو: عصر جمعه، ۳۰ خردادماه، فرهنگ‌سرای نیاوران نسخه‌ی بازسازی شده‌ی فیلم "گاو" را پس از ۴۵سال به نمایش گذاشت.

داریوش مهرجویی که چند هفته قبل برای اکران این نسخه به پاریس سفر کرده بود و از کیفیت آن لذت برده بود، آمده بود تا دوباره این نسخه را ببیند و از مسئولان سینمایی و لابراتوار پیشگامان سینمای آریا برای انجام این بازسازی، تقدیر کند.

ناصر تقوایی دیگر فیلم‌ساز هم‌نسل مهرجویی آمده بود تا تجدید خاطره بکند و درخواست همیشگی‌اش را دوباره مطرح کند تا بازسازی فیلم‌های قدیمی جدی گرفته شود.

و لیلا حاتمی بازیگر سینمای ایران که اولین حضور رسمی‌اش را پس از داوری جشنواره فیلم کن در یک محفل رسمی داشت، در ردیف اول کنار مهرجویی و تقوایی به تماشای این نسخه نشست و سپس سالن را ترک کرد.

عزت‌اله انتظامی بازیگر فیلم سینمایی "گاو" هم به‌دلیل بیماری نتوانست در این برنامه حاضر شود و به ارسال پیامی اکتفا کرد.

از دیگر حاضران این برنامه می‌توان از عزیز ساعتی، میترا محاسنی، تورج اصلانی، عبداله اسکندری، احمد امینی، نازنین مفخم، مرضیه وفامهر، محمد آلادپوش، وحیده محمدی‌فر و مسئولانی چون علی مرادخانی (معاون هنری وزارت ارشاد)، عباس سجادی (رئیس فرهنگ‌سرای نیاوران)، فاطمه طاهری (مسئول فیلم‌خانه‌ی ملی)، امیر اسفندیاری (مدیر امور بین‌الملل فارابی) و... نام برد.

نسخه بازسازی شده‌ی فیلم "گاو"، باشگاه فیلم فرهنگ‌سرای نیاوران را افتتاح کرد.

پس از نمایش فیلم، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، عزت‌اله رمضانی‌فر بازیگر فیلم "گاو" و فرامرز بیگلو و کامرانی، رئیس استودیو پیشگامان سینمای آریا، درباره‌ی این نسخه‌ی بازسازی شده سخن گفتند.

مهرجویی در سخنانش با اشاره به بازسازی فیلم‌های قدیمی، گفت: این کار نشان دهنده‌ی این است که سینما یک مدیوم فنی و تکنولوژی در حال اضمحلال است. سیستم دیجیتال همه‌ی دنیا را گرفته است بنابراین کار فیلم‌خانه، نگه‌داشتن و حفظ فیلم‌های قدیمی است.

وی در ادامه گفت: در ایران تلویزیون و استودیو "پیشگامان" امکان بازسازی این‌چنینی را دارند. البته تلویزیون چند وقتی است، یکی از دستگاه‌هایش خراب شده‌است و نمی‌تواند این کار را انجام بدهد بنابراین این استودیو تنها استودیوی فعال در این زمینه است.

کارگردان "اجاره نشین‌ها" اظهار امیدواری کرد: چنین حرکت‌هایی ادامه پیدا کند و فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران این‌گونه بازسازی شوند چون هیچ راه دیگری برای نگه‌داری آن‌ها به‌غیر از بازسازی نیست.

ناصر تقوایی هم با اشاره به دغدغه همیشگی‌اش درباره‌ی نگهداری نسخه‌های فیلم‌های قدیمی گفت:سینمای ایران در سال ۴۷ شاهد یک موج نوی با سه‌فیلم بود که همیشه عنوان می‌شود و یکی از آن‌‎ها "گاو" بود که مسیر دیگری را آغاز کردند. سه فیلم متفاوت (گاو، آرامش در حضور دیگران و قیصر) که هر کدام جریانی بودند.

وی ادامه داد: خوش‌حالم که جریان بازسازی فیلم‌های قدیمی هم با فیلم "گاو" به‌عنوان اولین فیلم آن جریان آغاز شده است.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: شکایت من از تلویزیون به‌عنوان مالک خیلی از این فیلم‌هاست. آن‌ها آرشیوهایی دارند که نگاتیوها را خوب نگه نمی‌دارند. چون معمولا رسم است که هر ۵‌سال یک‌بار نگاتیو‌ها دوباره مراحل لابراتواری را طی کنند نه این‌که در قوطی بمانند.

کارگردان "کاغذ بی‌خط" گفت: همیشه اعتقاد داشتم که سینمای ایران با بهترین فیلمی که تا حالا ساخته شده، شروع شده‌است، یعنی "حاج آقا آکتور سینما"، ببینید داستان این فیلم چه‌قدر مدرن است، چنین فیلمی هم باید بازسازی شود.

کامرانی، رئیس استودیو پیشگامان سینمای آریا هم نیز در ادامه توضیحاتی در خصوص این شرکت داد و گفت: پدرم مرحوم سیف‌الدین کامرانی یکی از پیش‌کسوتان فنی سینمای ایران بود، او استودیو "سانترال" را به‌عنوان یکی از استودیوهای مطرح در زمینه‌ی دوبله تاسیس کرد و هم‌چنین سینما "سانترال" را (سینما مرکزی و شهرتماشای فعلی) راه‌اندازی کرد.

وی یادآور شد: چهار سال قبل با خواهرم تصمیم گرفتیم میراث پدر را یک‌جور دیگری ادامه بدهیم بنابراین برای ورود یک تکنولوژی روز دنیا به ایران اقدام کردیم. ابتدا در یک اتاق کوچک کار می‌کردیم اما الان همان اتاق کوچک به‌یک مجموعه‌ی بزرگ اسکن فیلم و تصحیح رنگ تبدیل شده‌است.

او با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری انجام شده، تاکید کرد: به جرات می‌توانم بگویم که شرکت ما از نظر تکنولوژی کم‌تر از استودیوهای هالیوودی نیست.

کامرانی در ادامه از فیلم "اون شب که بارون اومد" کامران شیردل به‌عنوان اولین فیلمی که مراحل بازسازی‌اش در این استودیو انجام شده نام برد و ادامه داد: پس از آن به درخواست آقای مهرجویی و مسئولان فیلم‌خانه، فیلم "گاو" بازسازی شد.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد از افتتاح باشگاه فیلم فرهنگ‌سرای نیاوران اظهار خرسندی کرد و یادآور شد: که در سال‌های ۵۹ تا ۶۵ در حوزه‌ی سینما، مدیر کل تولید بوده‌است چون هنوز فارابی بدین شکل نبود. در آن مقطع از آقای کامرانی بزرگ خیلی چیزها یاد گرفتم، او آدم منظمی بود و بنیاد خیریه کامرانی را وقف بیماران نیازمند کرده‌بود.

شایان ذکر است، طبق اعلام برگزارکنندگان این برنامه، علی‌ نصیریان به‌دلیل اجرای تئاتر و عزت‌اله انتظامی و جمشید مشایخی هم به‌دلیل بیماری نتوانستند در این برنامه حاضر شوند.
کد مطلب: 681