علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برنامههای این معاونت در سال جدید را تشریح کرد.
به گزارش تحریرنو ؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه و در ساختان شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: ارتقای مدیریت آموزشگاهی در قالب طرح «تعالی مدرسه» از مهم ترین برنامه های معانت آموزش متسوطه در سال ۹۷ خواهد بود.
وی از استقرار نظام برنامه ریزی مدرسه محور در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در دوره متوسطه اول و دوم خبر داد و عنوان کرد: با اجرای طرح تعالی در مدارس زمینه مشارکت همه ارکان های مدرسه در مدیریت و اداره فرآیند تعلیم وتربیت فراهم می شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش از آغاز به کار سامانه انتخاب مدیران مدارس خبر داد و افزود: دراین فرآیند که طی یک سامانه الکترونیکی انجام می شود ، تاکنون بیش از ۱۱ هزار معلم برایث تصدی ۳۰۶۰ پست مدیریت مدرسه ثبت نام کردند و دراین راستا آزمونی برای داوطلبان در خردادماه برگزار می شود.
وی ادامه داد: با اجرای طرح انتصاب مدیران، فرآیند انتخاب مدیران از سوی رؤسای ادارات آموزش وپرورش جای خود را به انتخاب مدیران توسط معلمان مناطق می دهد.
زرافشان خاطرنشان کرد: اجرای طرح سنجش صلاحیت مدیران یکی از برنامه های آموزش وپرورش در سال جدید خواهد بود.
وی اضافه کرد: سال۹۶ سال خوب برای توسعه و تقویت آموزش مهارت ها بود، دراین خصوص علاوه بر آموزش وپرورش، سازمان نیروهای مسلح نیز به آموزش مهارت هایی فنی به سربازان اقدام کرد و تفاهم نامه هایی را نیز با آموزش وپرورش امضا کرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش تصریح کرد: تاکیدات مقام معظم رهبری و انتظارات رئیس جمهوری از دانش آموزان را مورد توجه قرار دادیم تا از ظرفیت سایر دستگاههای کشور برای این منظور بسته فایده است و امسال هم توسعه کیفی آموزش های مهارتی را داریم.
وی ادامه داد: ۵۲۰میلیارد تومان سال گذشته برای خرید تجهیزات داشتیم همچنین از محل فروش ۲ درصد گاز تامین اعتبار داشتیم علاوه بر این موارد سال گذشته ردیف اختصاصی برون سپاری برای شاخه کاردانش با اعتبار ۶۰۰میلیارد در نظر گرفته شد.
زرافشان از ایجاد دفاتر کاردانش در شهرک های صنعتی از سال گذشته طبق دستورالعمل آن در سال ۹۶ خبرداد: طرح " ایران مهارت" با مشارکت سازمان فنی و حرفه ای از سال گذشته کلید خورد و اجرای آن با حضور هشت نماینده از استان های کشور به طور آزمایشی آغاز شد که اجرای این طرح تکمیلی برای درس کار و فناوری در دوره اول متوسطه است البته فعالیت هایی در سال های قبل با این رویکرد داشتیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به تغییر رویکرد کارمند پروری به کارآفرین پروری اشاره و عنوان کرد: با مشارکت دانشگاه کارآفرینی دانشگاه تهران دوره های کارآفرینی را برای دانش آموزان مورد توجه قرار دادیم؛ همچنین مربیانی را برای آموزش تربیت کردیم تا در نهایت این طرح، ایده های دانشآموزان منجر به ایجاد بازارچه های کسب و کار می شود؛ مراکز رشد کارآفرینی از دیگر برنامه هاست که در چند استان از جمله خراسان رضوی انجام شده است.
وی به سند راهبردی کشور در امور نخبگان اشاره و اظهار کرد: در این سند راهبردهایی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است و به دنبال تنوع بخشی استعدادها و روشها برای شناسایی استعدادها پرداختیم که در این راستا توسعه کمی و کیفی پژوهش سراها را در دستور کار قرار دادیم تا از این طریق زمینه شناسایی دانش آموزان نوآور فراهم شود.
زرافشان ارتقای جشنوارهها، مسابقات علمی و عملی را از جمله دیگر برنامهها ی این معاونت در راستای توجه به استعدادها برشمرد و افزود: برگزاری المپیاد سلولهای بنیادین با پیشنهاد جمهوری اسلامی در حال رایزنی است؛ همچنین در حوزه نانو پیگیر برگزاری المپیاد هستیم.
وی از تقویت طرح شهاب در سال ۹۷ اشاره و عنوان کرد: تا پایان پایه نهم زمینه سازی برای کشف استعدادهای دانش آموزان در محیطهای عادی فراهم شده است ، در این طرح که شروع آن از دوره ابتدایی است در ادامه در سالهای آتی هدایت میشود که امسال این طرح در دوره اول متوسطه دنبال میشود.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش با اشاره به استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ اظهار کرد: برآورد و تامین نیروی انسانی از سوی معاونت نیروی انسانی انجام شده است و کمبودها نیز از طریق آزمون استخدامی، دانش آموختگان دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی و نیروهای حق التدریس تامین میشود وآموزش معلمان برای پایه دوازدهم و تامین فضا و تجهیزات برای این پایه در دستور کار وزارتخانه است.
وی درخصوص سوالی در مورد افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور، گفت: پیشنهاد آموزش و پرورش افزایش چهل درصدی سهم سوابق تحصیلی است که در اولین جلسه آینده با وزارت علوم مطرح خواهد شد البته این تاثیر نباید به شکل مثبت بلکه باید به صورت قطعی باشد.
زرافشان درباره سهم پوشش تحصیلی در دوره متوسطه بیان کرد: یکی از برنامه های ویژه در آموزش و پرورش جذب کودکان بازمانده از تحصیل است؛ همچنین لیست تطبیق پایگاه اطلاعات ایران و ثبت احوال یا سامانه سناد انجام می شود و از همکاران درخواست می کنیم به طور موردی به این موضوع اشاره کنند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص ضرورت حضور مشاور در دوره متوسطه با اشاره به کمبود مشاور در مدارس گفت : این ضرورت در دوره ابتدایی هم مورد توجه خواهد بود اما با توجه به وجود هدایت تحصیلی در دوره متوسطه اول، مشاوران در این دوره به کار گرفته شده اند البته تلاش برای ایجاد سند جامع مشاوره ادامه دارد و در دانشگاه فرهنگیان رشته ای تحت این عنوان ایجاد شده است که به کاهش کمبودها کمک می کند.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش درباره فرآیند هدایت تحصیلی گفت: شروع فرآیند از ابتدای سال تحصیلی آغاز شده و در بخشهایی از درس کار و فناوری به این موضوع پرداخته شده است اما با توجه به اینکه در سند تحول به این موضوع با رویکردی فرآیندی اشاره شده است این شیوه دنبال میشود.
وی تصریح کرد: دستورالعمل هدایت تحصیلی همانند سال گذشته خواهد بود و رویکرد ما انتحاب حداکثری برای حضور دانش آموزان در رشته های مورد علاقه است و توزیع مناسبی داشتیم؛ در رشته های مهارتی توزیع ۳۸درصدی را شاهد بویم؛ همچنین در رشته ریاضی توزیع ۱۱درصدی داشتیم و در دوره تجربی و انسانی توزیع دانش آموزان قابل قبول بود.
زرافشان در مورد ثبت نام اتباع خارجی گفت: سال گذشته، ۵۵۰هزار اتباع خارجی داشتیم و هنوز نمی توان آمار دقیقی از این موضوع داشت.
وی ادامه داد: در آزمون استخدامی در مجموع ۱۷هزار و ۳۶۸هزار نفر پذیرفته میشوند که از این تعداد بخشی برای جبران کمبود نیرو خواهد بود؛ به عنوان مثال ۳۲۰۰ استادکار و هنر آموز از طریق آزمون جذب شوند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش وپرورش با اشاره به شعار سال ۹۷ ، درباره تحقق این شعار در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی در این زمینه بسیار مهم است و ما در تأمین تجهیزات مدارس سعی میکنیم از کالای داخلی استفاده شود، همچنین نمایشگاهی با عنوان "ایران ساخت" به همت معاونت علمی فناوری ریاست جمهور برگزار میشود وافراد می توانند دراین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل را با تخفیف دریافت کنند.
وی درباره تجهیز آزمایشگاههای مدارس عنوان کرد: با تغییر برنامه درسی و ادغام آزمایشگاه به دروس فیزیک، شیمی و زیست این درس کمی تضعیف شد اما در برنامهریزیهای جدید این مورد را به طور جدی دنبال میکنیم تا با تخصیص بودجه تمام مدارس از آزمایشگاههای مناسب برخوردار شوند و برای تحقق این هدف ردیف بودجه از طریق فروش ۲ درصد گاز برای تجهیز سیستمهای گرمایشی، سرمایشی و آزمایشگاهها در نظر گرفته شده است.
زرفشان درباره تجاری سازی دستاوردهای دانشآموزان و رایزنیهایی که با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری انجام شده اظهار کرد: فرآیندهای نوآوری که دانشآموزان انجام میدهند را تحت حمایت قرار میدهیم و به زودی سامانهای برای ثبت ایدههای نوآورانه دانشآموزی خواهیم داشت که پیش از این چنین امکانی وجود نداشته است، بعد از این مرحله تجاریسازی دستاوردها در دستور کار قرار میگیرد که در گام اول این تجاریسازی در حوزه نانوفناوری که قدمت بیشتری دارد دنبال خواهد شد و ایدهها به طور کنسرسیوم توسط معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دانشآموز و شرکت خریدار بیمه میشوند و در بازنگری فرآیندها این موضوع را به طور جدی دنبال میکنیم.
وی درباره سوالی در خصوص مدارس شبانهروزی گفت: این پوشش تحصیلی در مدارس عادی در حال افزایش است، از طرفی مدارس شبانهروزی به عنوان راهحل پایانی مطرح میشود ، زیرا معتقدیم دانش آموز در کنار خانواده آرامش بیشتری دارد،البته در قانون بودجه امسال سهم اعتباری برای مدارس شبانهروزی افزایش دادیم اما سعی داریم با راه اندازی سرویس های روستا مرکزی دانش آموزان مناطق محروم بتوانند در مدارس غیر شبانه وروزی ادامه تحصیل بدهند.