حسین انتظامی در اولین نشست رسانهای خود در مقام رییس سازمان سینمایی ضمن تأکید مجدد بر رویکرد شفافسازی در این سازمان، شفافیت را «پیشبینیپذیری» تعریف کرد.
به گزارش تحریرنو ؛ نشست رسانهای حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی صبح امروز ۳۰ اردیبهشت ماه باهمراهی مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این سازمان در محل سازمان سینمایی برگزار شد.
انتظامی که از ۲۶ آبان ماه سال گذشته با عنوان سرپرست در این سازمان فعالیت میکرد به تازگی حکم ریاستش را از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته و بر مسند ریاست این سازمان تکیه داده است.
این نشست طبق اعلام قبلی رأس ساعت ۱۰ صبح با پخش سرود ملی و قرائت قرآن مجید آغاز شد.
حسین انتظامی در این نشست مطابق رویکرد همیشگی خود ترجیح داد از ارائه پاسخ شفاف و مصداقی به سوالات پرهیز کند و در پاسخ به اکثر پرسشهای اصحاب رسانه به ارائه توضیحات کلی و پاسخهای دیپلماتیک بسنده کرد.
اصرار ما عمل طبق برنامههای منتشرشده استدر ابتدای این نشست انتظامی عنوان کرد: انتشار برنامه سازمان سینمایی و موسسههای تابعه در این روزها صورت گرفته است. اصرار ما این است که وقتی سازمانی برنامهای را منتشر میکند باید طبق آن عمل میکند چراکه این موضوع از رفتارهای دیگر جلوگیری میکند و انضباط ما را بیشتر میکند به همین دلیل برای افرادی که رصد میکنند کارشان راحت ترخواهد بود چون چارچوب مشخص است.
وی افزود: بعضی از رویکردها به طور جدی قابل ردگیری است. شاید مواردی بوده است که قبلاً نداشتهایم. برای مثال درباره فعالیت سینماگران خارج از تهران، شعاری وجود داشت که «ایران تنها تهران نیست» و باید به دنبال استعدادهای دیگر هم باشیم. بحث دیگر این است که باید هزینههای پشتیبانی برنامه را به نسبت برنامه را کاهش دهیم و پشتیبانی سهمی کمتر از بودجه دولتی را در بر بگیرد و میشود این ادعا را ردگیری کرد.
شفافیت یعنی پیشبینیپذیریرئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: رویکرد اصلیای که وزارت ارشاد دنبال میکند و وزیر بر آن تاکید دارد شفافیت است در شفافیت فقط منظور این نیست که تنها آمار یک جشنواره و یا موسسات را مطرح کنیم. شفافیت یعنی پیشبینی پذیری. بر همین مبنا اصرار داریم که دستورالعملها را منتشر کنیم و افراد و موسسات بدانند که در صورت ارایه فیلمنامهای، درخواستی و …رفتار ما چه خواهد بود و ما را به استناد آن مورد سوال قرار بدهند.
سازمان سینمایی به عنوان یک سازمان فرهنگی نباید بگذارد فیلمهای که رویکرد فرهنگی دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراین باید این سیاست را ادامه دهیم و تقویت کنیمانتظامی بیان کرد: همین مبنا در پاسخگویی ما هم وجود داریم و اگر رسانهای سوالی برای ما فرستاده ما باید در ظرف کمتر از ۶ ساعت پاسخ بدهیم. نکته دیگر این است که مواردی که فکر میکردیم غیرقابل انتشار است ما آنها را منتشر کردیم.
ادعای طرفداری از سینمای اندیشه باید در برنامههای دیده شودرییس سازمان سینمایی درباره اکران و تولید فیلمهای فرهنگی هم گفت: برنامه سازمان که منتشر شد و دیدید که در کنار برخی از فعالیتها که بودجهای برای آنها در نظر گرفته شده، ستارهای قرار دادهایم و ما قول دادیم دستورالعمل آن را خردادماه منتشر کنیم. اگر ما طرفدار سینمای اندیشه هستیم باید اثر این ادعا در برنامهها و بودجههای ما دیده شود.
وی افزود: بنابراین هنگامی که دستورالعمل ما منتشر شود عملکرد بودجهای ما را خواهید دید. طبعاً در فرآیند صدور پروانه ساخت و نمایش هم این موضوع را خواهیم دید. یکی از سیاستهای خوب سازمان سینمایی تشکیل «هنر و تجربه» بود به این معنا که سازمان سینمایی به عنوان یک سازمان فرهنگی نباید بگذارد فیلمهای که رویکرد فرهنگی دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراین باید این سیاست را ادامه دهیم و تقویت کنیم.
انتظامی درباره اینکه اگر به او پست دیگری داده شود چه میکند، گفت: من تازه به سینما آمدهام یعنی آنقدر مورد استقبال نیستیم که زود برویم؟
نظام درجهبندی سنی بهدنبال ارتقای سواد رسانهای استرییس سازمان سینمایی درباره نظام درجهبندی سنی گفت: این نظام میخواهد کمک کند سواد رسانهای بالا برود و مردم با توجه بیشتری فیلمها را انتخاب کنند. طبعاً این نظام محدودیتهایی هم خواهد داشت و آثاری که به نحوی گروههایآسیبپذیر را تهدید میکند، محدود میشوند اما رویکرد کلی این نظام فرهنگی است.
وی درباره صنوف خانه سینما هم عنوان کرد: ما از یکپارچگی تشکلهای خانه سینما استقبال میکنیم تا به این گونه قدرتشان بیشتر شود. طبعاً وقتی یکپارچه باشند عقبنشینی کمتر خواهد شد.
انتظامی درباره تغییرات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران هم توضیح داد: موضوعی که از قبلتر در دستورکار سازمان سینمایی بوده اصلاح ساختارهاست بعضی از موسسات ما به دلیل اینکه در شرایط فعلی ماموریتهای روز اولشان دیگر نیاز نبود، منحل شد. برای مرکز گسترش هم مشغول مطالعه هستیم و اصلاحاتی انجام میشود.
«جشنواره جهانی فجر» را حرکتی منطقهای میدانمانتظامی درباره ادغام جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر مطرح کرد: حتماً انتظار ندارید که رفتار شتابزده داشته باشم و مقولهای تا پیش از جمعبندی بهصورت هیجانزده اعلام شود. اما مشغول ارزیابی پنج جشنواره مهم هستیم و همانطور که قول داده بودم که آییننامهها منتشر شود، شیوه ما این است که ابتدا پیشنویس تهیه میکنیم و سپس نظرخواهی و جمعبندی میکنیم و وقتی این آییننامهها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنوارهها به نتیجه میرسیم.
با توجه به اینکه حاکمیت فرهنگی از طریق سازمان سینمایی اعمال میشود، طبعاً سینماگران اجازه ندارند نسبت به آنچه که پروانه گرفتهاند چیزی را در خروجی آثار کم یا زیاد کنندوی تأکید کرد: طبعاً پاسخ شفاف و صریح به زمانی موکول میشود که این آییننامهها منتشر شود. اما به دلیل تاثیری که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد شخصاً آن را حرکت منطقهای میدانم و کمک میکند سینمای ما بازار بهتری پیدا کند.
خروجی بنیاد سینمایی فارابیرییس سازمان سینمایی درباره خروجی بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: کارپسندیدهای که در اواخر سال ۹۶ و ۹۷ صورت گرفت، تدوین برنامه جامع سازمان سینمایی بود و در آنجا هشت رویکرد مهم و سیاستهای اصلی بیان شد، وقتی برنامه راهبردی برای یک مجموعه نوشته میشود به این معناست که همه جهتگیریها باید بر مبنای آن باشد. یکی از آن رویکردها توسعه بخش بینالملل است و باید در برنامهها این موضوع خود را نشان دهد. در برنامه میبینید که تعداد قابلتوجهی از برنامهها در همین مسیر است. قرار است همه بخشهای سازمان که برنامه فرامرزی دارند در فارابی برنامههای خود را تدوین کنند و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد.
انتظامی اظهار کرد: سیاستگذاری فرهنگی در کار ما دو وجه دارد. اینکه از نظر پشتیبانی حمایتگر کدام یک از آثار باشیم. سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی که به ارزشهای نظام اعتقاد دارد موظف است که کنترل و نظارت بر امورداشته باشد. خوشبختانه برنامهای برای صدور پروانهها پیشبینی شده و شما دیدهاید که هر اثری پروانهای میگیرد در سایت سازمان سینمایی مجوز آن منتشر شده است. البته ما در پی این بودهایم که ژانرهای متعدد و متنوعی داشته باشیم.
رییس سازمان سینمایی درباره پایبندی به مجوزهای ارایه شده هم گفت: با توجه به اینکه حاکمیت فرهنگی از طریق سازمان سینمایی اعمال میشود، طبعاً سینماگران اجازه ندارند نسبت به آنچه که پروانه گرفتهاند چیزی را در خروجی آثار کم یا زیاد کنند.
مرجع شناسایی پولهای مشکوک سازمان سینمایی است؟انتظامی درباره ورود سرمایهها به سینما گفت: آیا مرجع شناسایی این پولها سازمان سینمایی است؟ ما اصولی داریم که باید در فیلمسازی رعایت شود. تشخیص اینکه فیلم با چه زمانی، چند پلان و … باشد با سازمان سینمایی است و کس دیگری حق دخالت ندارد، بنابراین خواهشم این است که دچار مسایل حاشیهای نشویم و پدیدهها را به دقت مطالعه کنیم.
وی تأکید کرد: ما باید از ورود هرگونه سرمایه برای توسعه سینما استقبال کنیم. اما نگرانی که منتقدان دارند این است که این سرمایه اگر نظامات سینما را به هم بریزد سینما آسیب میبیند در اینجا سازمان سینمایی که باید پاسدار اصل سینما باشد و به قضیه ورود کند. اگر ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم بسیار راحت میشود از طریق صنف و سیاستگذار این موضوع را حل کرد. من اطلاع دارم که خانه سینما در حال اتخاذ تدابیر خوبی است که بسیاری از این مسایل حل شود.
یکی از محورهای هشت گانه ما رویکرد توسعه بازار است و یکی از راههای حصول آن حضور در جشنوارههاست. البته در بعضی جشنوارهها نگاه سیاسی تسری بیشتری از نگاه فرهنگی دارد و طبیعی است که نگاه ما به آنها متفاوت استرییس سازمان سینمایی درباره ساماندهی اکران هم توضیح داد: نظامنامه اکران برای سال نود و هشت منتشر شده و نسبت به نظامنامه سال قبل رو به جلو بوده است ولی برخی از خلاءها هنوز وجود دارد و دیدگاههای مختلفی هم مطرح است. ما در حال حاضر مشغول بررسی هستیم تا برخی از این موارد را حل کنیم تا صاحبان آثار از اکران راضی باشند.
وی درباره موضع سازمان سینمایی نسبت به حضور فیلمسازان در رویدادهای جهانی هم تأکید کرد: نباید نگرش شخصی بر سیاستها حاکم باشد. یکی از محورهای هشت گانه ما رویکرد توسعه بازار است و یکی از راههای حصول آن حضور در جشنوارههاست. البته در بعضی جشنوارهها نگاه سیاسی تسری بیشتری از نگاه فرهنگی دارد و طبیعی است که نگاه ما به آنها متفاوت است.
انتظامی درباره حمایت از رسانههای سینمایی هم گفت: حمایت از نشریات مکتوب به جهت نیازهای سختافزاری مانند کاغذ بر عهده معاونت دیگری است، شاید وظیفه من این است که توجه بیشتری به نشریات فرهنگی شود.
وی درباره اینکه بیشتر اخبار سازمان سینمایی را به وسیله توییتر منتشر میکند هم عنوان کرد: اگر یک سوال واحد توسط دو رسانه به روابط عمومی برسد اولویت ما این است که پاسخ را اول به رسانه اول دهیم. ولی پاسخهایی که در توئیتر میدهیم کسی از ما نپرسیده است.
با نظام درجهبندی «هر فیلمی» اکران نمیشودوی در پاسخ به پرسشی درباره نگرانیها نسبت به کیفیت اجرایی شدن نظام درجهبندی سنی آثار گفت: این موضوع حتماً اجرایی میشود. با توجه به اینکه دو مرجع مختلف این مجوزها را میدهند و درجهبندی سنی را گروهی متشکل از روانشناسان و… انجام میدهد، نمیشود گفت که هر فیلمی با این توجیه میتواند اکران شود.
رییس سازمان سینمایی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: ما ۴۵ روز پس از پایان هر رویداد، فهرست دقیق هزینهها و درآمدها را از بانیان رویدادها میخواهیم. لذا در پایان ۴۵ روز فهرست مالی جشنواره جهانی فیلم فجر را اعلام میکنیم.
توضیح بیشتر درباره «رحمان ۱۴۰۰» با شفافیت مغایرت دارد!انتظامی درباره ماجرای اکران «رحمان ۱۴۰۰» گفت: پروانه نمایش توسط شورای پروانه نمایش صادر میشود و نباید آنچه که عنوان شده کم و زیاد شود و ما مسئول حفظ چارچوبهای آن هستیم به ما گزارشهایی رسیده بود که پلانهای در برخی سینماها نمایش داده میشود که طبق بررسیها مورد تایید همکاران ما نیست. بازرسانی فرستادیم و دیدیم در برخی از سینماها تخلف هست و نسبت آن را بررسی کردیم و این فیلم متوقف شد. نمیشود زیاد درباره این مساله توضیح داد زیرا با اصل شفافیت مغایرت دارد و حالت بازدارندگی پیدا میکند و به رابطه مدیر کل نظارت و فیلمسازان لطمه میزند.
انتظامی درباره تأثیر مافیای اکران بر روند نمایش آثار هم گفت: ما شورای صنفی و شورای اکران داریم و ترکیب هر کدام مشخص است. در شورای صنفی، اعضا توسط صنف مشخص میشود. این نگاه اخلاقی که افراد در مناصب نباید در اکران ذینفع باشند، باید در مرحله انتخاب رعایت شود. مهم این است که اگر مصوبات و تصمیمات را شفاف اعلام کنیم، در معرض افکار عمومی قرار میگیریم و باید پاسخگو باشیم و همین مورد باعث برو نقدها و اصلاح رویه میشود.
افزایش سهم شبکه نمایش خانگی در بازاررئیس سازمان سینمایی درباره موضع خود نسبت به شبکه نمایش خانگی گفت: به زودی فروش و درآمد این شبکه را اعلام میکنیم. سهم شبکه نمایش خانگی در بازار فیلم در حال افزایش است. با توجه به اینکه در حال حاضر ارقام درآمدی شبکه نمایش خانگی در حوزههای مختلف قابل توجه است و به اکران لطمه نمیزند باید آمار آنها اعلام شود تا برنامهریزان بتوانند کار خود را ادامه دهند و وضعیت رقابتی را رصد کنند.
آرایش اداری سازمان سینمایی تغییر میکندانتظامی اظهار کرد: در تجدید ساختارها که در خود سازمان سینمایی هم در حال رخ دادن است چند بخش در حال ادغام شدن است به طوری که شورای کل پروانه ساخت، نمایش و ... ادغام میشود بر همین اساس دستورالعملها ظرف روزهای آینده یعنی حدود ۱۵، ۲۰ روز دیگر منتشر میشود و آرایش اداری ما هم تغییر میکند. ما موظف به اجرای قانون هستیم و با تمهیداتی باید کارایی بخشها را به روز کرد فکر میکنم ظرف زمان کوتاهی شاهد تفاوت شرایط خواهید بود.
وی درباره چابکسازی هم گفت: با توجه به اینکه مشغول مطالعه هستیم اطلاع رسانی زود هنگام منطقی نیست ولی این سیاست ادامه پیدا میکند ما با سینماگران عهد کردیم که نسبت بودجههای حمایتی را به نسبت بودجههای پشتیبانی افزایش دهیم. حتی تغییراتی در ستاد مرکزی سازمان سینمایی با این هدف در حال شکلگیری است هرچیزی مبتنی بر برنامه بودجهای نباشد به درد شعار میخورد.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: برای مثال پیش از این مدرسه ملی سینما توسعه آموزشی را بر عهده داشت اما در شرایط فعلی ترجیح دادیم سیاست توسعه آموزشی را به نهادهای دیگر از جمله خانه سینما بسپاریم که از رویکردهای هشت گانه است.
انتظامی گفت: شفافیت یک طرفه نیست اگر ما از دستگاهها میخواهیم فهرست درآمدها را منتشر کنند اصحاب رسانهها هم میتوانند از افراد بخواهند که آمار خود را اعلام کند. برای شبکه نمایش خانگی هم میخواهیم آمار را به صورت رسمی اعلام کنیم. ما نمیتوانیم انتشار هزینههای فیلمها را به عنوان یک تکلیف اعلام کنیم اما شروع کار میتواند با رسانهها باشد و رسانهها از صاحبان آثار درباره هزینهها سوال کنند.
وی درباره همکاری با مجلس برای رفع برخی از سوءتفاهمها هم توضیح داد: ما در زمینه مقررات بالادستی نیازمند روزآمدسازی و تدوین و ... جدید هستیم. مقررات سطوح مختلف دارد عالیترین آن این است که تبدیل به قانون سود سال گذشته تدوین سند ملی سینما صورت گرفت که میتواند راهگشا باشد. خیلی از موارد ضرورتاً با قانونگذاری حل نمیشود برخی از آنها پیماننامههای جمعی است که شاید اثر آن از جنبههای قانونی بیشتر باشد اما جمع هر دوی آنها امکانپذیر است.
انتظامی در پاسخ به سوالی درباره قرابتش با سینما گفت: من را که به عنوان یک مدیر فرهنگی انشاالله قبول دارید؟ شاید بتوانم برای سینما کمک کنم یکی از دایل طولانی شدن سرپرستی من رسیدن به دو پاسخ بود؛ اینکه من چقدر میتوانم برای سینما کارایی داشته باشم و چقدر سینماگران من را میخواهند؟ زمانی که گفتم به سینما نمیآیم زمانی بود که گزینههای دیگری مطرح بود و نهایتاً به نام من این مسئولیت خورد.
وی درباره حضور مدیران در سایه هم گفت: من هرکجا بودم به شدت به استفاده از سرمایههای انسانی اصرار داشتم تا بتوانیم پیوستگی مدیریتی داشته باشیم و چرخ را از ابتدا اختراع نکنیم این رویه در خیلی جاها به ما کمک کرده و به همه مدیران توصیه میکنم این کار را بکنند.
رییس سازمان سینمایی درباره آشفتگی در اکران هم، عنوان کرد: در نظام نامه اکران میشود پیشنهاداتی داده شود که اگر قابلیت اجرا دارد، انجام شود.
وی درباره تغییرات مداوم جشنواره فیلم فجر گفت: فکر میکنم به ثبات بیشتری در جشنوارهها برسیم. من بسیاری ازسوالات را به برنامه و بودجههای انتشار یافته ارجاع میدهم. توجه به جنبههای اسطورهای کشور ما در فیلمها در برنامهها گنجانده شده است.
انتظامی در پایان درباره مافیای بلیت هم گفت: حتماً در آینده تنوع بیشتری به سامانههای فروش الکترونیک بلیت سینماها خواهیم داد و طی ماه های آینده چند سامانه بلیت فروشی راه اندازی خواهد شد.