بیمه ای ضروری که در ایران ناشناخته است؛
بیمه ای برای تضمین آینده
در حالی که بیمه عمر، از پرفروش ترین محصولات بیمه ای در جهان به شمار می رود اما این واژه هنوز برای بسیاری از ایرانی ها ناشناخته و مبهم است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۵
 
بیمه ای برای تضمین آینده
 
در حالی که بیمه عمر، از پرفروش ترین محصولات بیمه ای در جهان به شمار می رود اما این واژه هنوز برای بسیاری از ایرانی ها ناشناخته و مبهم است.

به گزارش تحریرنو؛ صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی در کشورها محسوب می شود و به عنوان یکی از عمده ترین نهاد های اقتصادی مطرح، فعالیت دیگر نهاد ها را پشتیبانی می کند. به عبارتی صنعت بیمه با گرد آوری حق بیمه های دریافتی و همچنین با ایجاد امنیت برای فعالیت های خدماتی، تولیدی و... در جامعه، نقش ویژه ای در توسعه اقتصادی یک کشور و پیشرفت و ترقی آن بازی می کند؛ حتی شاید بتوان با قطعیت گفت اگر اقتصاد یک کشور به بیمه و حمایت های ناشی از آن متکی نباشد، در معرض خطرهای بزرگ وجبران ناپذیری قرار خواهد گرفت.

در ایران، صنعت بیمه به رغم سابقه طولانی خود در مقایسه با کشورهای دیگر جهان، از جایگاه خوبی برخوردار نیست و این سرزمین بیشتر کلکسیونی از صندوق‌های بیمه‌ای است که هر یک خدمات نه چندان مطلوبی را ارائه می دهند. در واقع این صنعت به لحاظ داشتن سهم در تولیدات کشور و ترکیب انواع پوشش های بیمه ای مشکلات زیادی دارد که باید با برنامه ریزی درست برطرف شود.

تعدد بیمه های مختلف در ایران

به عنوان نمونه، در کشورهای توسعه‌یافته، صندوق‌های درمانی بیمه‌های دولتی تجمیع شده‌‌اند و همه مردم از یک بیمه واحد درمانی استفاده می‌کنند در حالی که در ایران بیمه های درمانی مختلفی وجود دارد که هر کدام خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند و به دلیل همین تنوع، شهروندان از خدمات درمانی یکسانی در کشور برخوردار نیستند.

همین ازدیاد شمار بیمه ها و از سوی دیگر کاهش نرخ ها، روند صعودی زیان بیمه شخص ثالث و افزایش هزینه های بیمه درمان به بروز بحران در صنعت بیمه در کشور منجر شده است. در این میان تصدی گری دولت در این بخش از بازارهای مالی و نبود فضای شفاف و رقابتی میان شرکت های بیمه داخلی و خارجی، فقر فرهنگ بیمه در کشور، ریسک ناپذیری مدیران دولتی و همچنین ضعف قوانین و مقررات بیمه ای را باید به مشکلات دیگر صنعت بیمه در کشور اضافه کرد.

بیمه عمر در ایران و کشورهای دیگر


بیمه عمر یکی از پرطرفدارن ترین نوع بیمه در سراسر جهان است که با اضافه نموندن یک برنامه سرمایه گذاری امن به بیمه عمر بلند مدت، روز به روز طرفدارن بیشتری را در اکثر کشورها به خود جلب می کند این در حالی است که این بیمه برای بسیاری از ایرانی ها، همچنان ناشناخته مانده و با گذشت بیش از چهار سده از پیدایش آن در جهان و رونق فروش این بیمه نامه ها در کشورهای پیشرفته، این نوع بیمه تاکنون نفوذ چندانی در میان خانواده های ایرانی نداشته است.

اما در مورد خود بیمه عمر باید گفت که تفاوت چشمگیری بین بیمه عمر در ایران و کشورهای خارجی وجود ندارد بلکه نگاه و فرهنگ مردم ایران در مقایسه با مردم کشورهای دیگر متفاوت است. در ایران افراد در صورت بروز فاجعه به یاد بیمه می افتند و شاید بتوان گفت تنها بیمه ای که مردم ایران با آن به خوبی آشنا هستند بیمه شخص ثالث است این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد مردم کشورهای پیشرفته بیمه عمر دارند (به عنوان مثال هر کانادایی و هر ژاپنی به طور متوسط ۵ بیمه عمر و هر هندی ۲ بیمه عمر دارند) اما این رقم در کشور ما کمتر از ۱۰ درصد است.

۱۰ شرکت برتر بیمه عمر جهان در
۲۰۱۶

بررسی جدول ۱۰ شرکت برتر بیمه عمر جهان در سال جاری میلادی بر مبنای ارزش جاری کل سرمایه آنها نشان می دهد که دو شرکت چینی در صدر این فهرست قرار دارند.

در پورتال آماری آنلاین استاتیستا، شرکت بیمه پینگ آن چین (Ping An) با ۸۱.۳۶ میلیون دلار در ماه فوریه سال جاری میلادی (بهمن ۹۴) در صدر این فهرست قرار گرفته است و پس از آن شرکت بیمه عمر چین (Chins Life Insurance) با ۷۹.۹۱ میلیون دلار سرمایه قرار دارد.

رتبه سوم این جدول به شرکت بیمه آلیانز آلمان (Allianz) قرار گرفته است که ۷۳.۵۹ میلیون دلار سرمایه در اختیار دارد.

از دیگر شرکت های برتر بیمه عمر جهان می توان به شرکت بیمه ای «گروه ای آی ای» هنگ کنگ (AIA Group) با ۶۵.۲۷ میلیون دلار سرمایه اشاره کرد که در رتبه چهارم این رده بندی قرار دارد.
کد مطلب: 8934