مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ۵۷ قصه گوی ایرانی و ۱۱ قصه گوی خارجی در بخش پایانی نوزدهمین جشنواره بین المللی قصه گوی به رقابت می پردازند.
به گزارش تحریرنو از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، طی روزهای برگزاری نوزدهمین جشنواره بینالمللی قصهگویی، شرکت کنندگان در این رویداد فرهنگی علاوه بر حضور در سالنهای اصلی به مدرسهها، شیرخوارگاهها، بیمارستانها، خانه سالمندان و... خواهند رفت تا سنت قصه و قصهگویی بار دیگر زنده شود.
بر این اساس صبح روز ۲۴ بهمن علیرضا حاجیانزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جمع خبرنگاران دربارهی برنامههای این دوره از جشنواره سخن گفت.
این مقام مسوول در بخشی از سخنان خود خبر از راهاندازی بانک اطلاعاتی مربیان قصهگو، انتشار قصههای جشنوارههای پیشین در پرتال کودک و نوجوان – برای دسترسی عموم- و همچنین برنامهریزی جهت طراحی اپلیکیشن قصهگویی داد و ابراز امیدواری کرد که این برنامهها گامی مثبت در همهگیر شدن فرهنگ قصهگویی باشد.
حاجیانزاده در ابتدای سخنان خود قصهگویی را هنری مردمی خواند و توجه به آن را از سوی مردم و مسوولان امری ضروری دانست: ما معتقدیم که هنر قصهگویی یک هنر مردمی است. نخست آنکه مخاطبان قصهگویی کودکان و نوجوانان بیشماری در سراسر کشور هستند و تشکیلدهندهی بخش بزرگی از جامعهاند. البته بزرگسالان هم علاقهمند به شنیدن قصه هستند و در این دایره جای میگیرند.
دومین دلیل برای مردمی بودن این هنر آن است که صاحبان آن مربیان و مادران هستند.به همین دلیل این هنر در چارچوب یک جریان تجاری قرار نگرفته است. در سوی دیگر، محتوای قصهها برگرفته از تجربههای زیسته و واقعی جامعه است و آن را از دیگر هنرها متمایز میکند.
در این نشست خبری مدیرعامل کانون تاثیرات قصهگویی بر آموزش را نیز مطرح کرد: قصهگویی روشی است برای آموزش غیرمستقیم در حوزه مفاهیم اجتماعی، دینی، تربیتی و بسیاری دیگر از موضوعهای آموزشی. مطالعه در دین نیز بیانگر این امر است که خداوند هم بخشی از آموزشهای دینی را در قالب قصه بیان کرده است. به همین دلیل ما نیز با تکیه بر این امر، معتقدیم قصه در کنار آموزش رسمی ابتدایی میتواند مکملی خوب و تقویت کننده امر آموزش برای دانشآموزان دوران ابتدایی باشد.
حاجیانزاده در ادامه به تشریح بخشهای مختلف این رویداد فرهنگی ادبی پرداخت و توضیح داد: نوزدهمین جشنواره بینالمللی قصهگویی در سه بخش اصلی قصهگویی، مقالهنویسی در قالب سمینار و داستاننویسی برگزار میشود و برنامههای جنبی نیز بخشی از برنامههای این دوره از جشنواره است.
مدیرعامل کانون ادامه داد: شرکت کنندگان این جشنواره را مربیان کانون، قصهگویان آزاد، پدربزرگها و مادربزرگها، نوجوانان، مربیان مراکز فراگیر کانون و قصهگویان جشنواره رضوی تشکیل میدهند. که در بخشهای ملی، بینالمللی و مقالهها رقابت خواهند کرد.
حاجیانزاده همچنین به تفصیل دربارهی تعداد شرکت کنندگان در این جشنواره گفت: بیش از ۴۲۰۰ قصه به دبیرخانهی جشنواره رسید که ۱۰۹۰ اثر از بین آنها متعلق به مربیان کانون بود. در نهایت ۴۷۰ اثر به مرحلهی استانی و ۲۰ اثر به جشنواره راه یافت. ۷۴۷ اثر متعلق به قصهگویان آزاد بود. ۱۳۶ اثر به مرحلهی استانی و در نهایت ۵ اثر به دور نهایی راه پیدا کرد. ۴۴۶ پدربزرگ و مادربزرگ در این جشنواره شرکت کردند که ۱۰ نفر از آنها در جشنواره حضور خواهند یافت. نوجوانان شرکت کننده در جشنواره نیز ۱۷۳۶ نفر بودند که در پایان ۱۱ نفر به روی صحنه خواهند رفت و از هر ۱۱ نفر نیز تقدیر خواهد شد.
او ادامه داد: ما در بخش رضوی ۱۷۹ شرکت کننده داشتیم. ۸ نفر از آنها در جشنواره حضور دارند و در بخش جدید جشنواره نیز ۳ مربی فراگیر رقابت خواهند کرد. این ۳ نفر از میان ۱۷ شرکت کنندهی نخست مسابقه انتخاب شدهاند.
حاجیانزاده از حضور ۱۳ قصهگوی خارجی در این جشنواره خبر داد و گفت: امسال آثاری از ۳۸ کشور جهان به دبیرخانهی جشنواره رسید. پس از بررسی ۷۲ اثر ۱۳ اثر به عنوان آثار برتر شناخته شد قرار است ۱۱ اجرا داشته باشیم و دو شرکت کننده خارجی هم به عنوان داور در جشنواره حضور مییابند و بخش بینالملل را همراه با داور ایرانی، مصطفی رحماندوست بر عهده خواهند داشت. گفتنی است که در بخش مقالات نیز ۱۶۲ چکیده بررسی شد و در نهایت پس از بررسی ۸۲ مقاله شش مقاله در روز سیام بهمن قرائت خواهند شد.
حاجیانزاده گفت: جشنوارهی قصهگویی امسال سه محتوای پیشنهادی داشته است. درون مایه آموزشی، زندگی به سبک ایرانی اسلامی و بخش رضوی و قرار است از سه عنوان کتاب در جشنواره رونمایی شود. نخست کتاب جشنواره به نام "آی قصه، قصه، قصه"، دیگری کتاب "آهوانه" مربوط به بخش رضوی و دیگری کتاب مقالههای جشنواره.
او در ادامهی نشست به اهداف دیگر جشنواره یعنی همهگیر شدن قصهگویی و دسترسی عمومی به امکانات کانون خبر داد و از علاقهمندان دعوت کرد تا ضمن بازدید از پرتال کودک و نوجوان از دسترسی به قصههای جشنوارههای پیشین جشنواره بهرهمند شود و اضافه کرد که تاکنون ۱۱۶ قصه در این پایگاه بارگذاری شده است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تحریرنو پیرامون اینکه آیا کانون قصد دارد که بانک اطلاعاتی برای قصهگویان تشکیل بدهد؟ از فعالیتهای جدید دبیرخانهی این جشنواره خبر داد و تشکیل دبیرخانههای استانی و آغاز به کار بانک اطلاعاتی مربیان قصهگو را از برنامههایی دانست که از چندی قبل آغاز به کار کردهاند.
وی همچنین درباره پرسش دیگر خبرنگار تحریرنو پیرامون طراحی اپلیکیشن برای ایجاد نزدیکی کودکان به مسائل درون کانون هم گفت: از دیگر اقدام کانون در آیندهای نه چندان دور ، طراحی اپلیکیشنهای کودک و نوجوان است که در همین راستا طراحی اپلیکیشنهای قصهگویی، تئاتر و کاردستی را در دستور کار قرار دادهایم.
حاجیانزاده در ادامه ضمن پاسخ به سوال خبرنگاران اذعان کرد که ابعاد سه گانهی هنر قصهگویی نیازمند توجه هر چه بیشتر مسوولان است: این ابعاد سهگانهی قصه گویی، که همزمان نشان دهنده اهمیت راهبردی این هنر و در معرض خطر بودن آن، به واسطه استقلال و مردمی بودن است، این پرسش را یادآور میکند که دستگاه های فرهنگی و جامعه ی مدنی تا چه حد متوجه حمایت از آن هستند؟ یا به عبارت دیگر، آیا افکار عمومی و مدیریت فعالیتهای فرهنگی، آنگونه که شایسته است، متوجه این هنر، که میتوان آن را جان هنرهای مردمی دانست هستند، و نیروی کافی را برای تضمین حیات و رشد ارگانیک آن صرف میکنند.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی قصهگویی روزهای ۲۷ بهمن تا ۱ اسفند در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار میشود.