رئیس مرکز ملی فرش ایران خبرداد:
تقدیر و تکریم ازهنرمندان گمنام در چهارمین جشنواره‌ی "گره زرین"
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: نگاه ما بیش‌تر تکریم جای‌گاه هنرمند فرش‌باف است و می‌خواهیم که هنرمندان فرش‌باف با هنرمندان رشته‌های دیگر پیوند بخورند که نتیجه‌ی کارشان ازسایر حوزه‌های دیگر هنر هم دیده شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۲
 
تقدیر و تکریم ازهنرمندان گمنام در چهارمین جشنواره‌ی "گره زرین"
 
حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: نگاه ما بیش‌تر تکریم جای‌گاه هنرمند فرش‌باف است و می‌خواهیم که هنرمندان فرش‌باف با هنرمندان رشته‌های دیگر پیوند بخورند که نتیجه‌ی کارشان ازسایر حوزه‌های دیگر هنر  هم دیده شود.

به گزارش خبرنگار تحریرنو، نشست خبری چهارمین جشنواره "گره زرین" صبح امروز با حضور حمید  کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران و اصحاب رسانه در مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.

دراین نشست خبری حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: خاصیت و ویژگی فرش دست‌باف ایرانی، گمنام‌بودن هنرمندانش است و همه‌ی باورهای ما از فرش ایرانی حاصل هنرمندان گمنام این عرصه است، رویکرد چهارمین جشنواره "گره زرین" هم همین است که از هنرمندان گمنام این عرصه تقدیر و تکریم کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: قرار است ازهر ۳۱ استان کشور نمونه‌ای از بافندگان، رنگرزان و دیگر هنرمندان مرتبط با تولید فرش دست‌باف ایرانی، انتخاب و دعوت شوند تا ما بتوانیم به نمونه‌ای از آن دریای عظیم ادای دین کنیم، باید نوع نگاه رسانه‌ی حاکم به قالی‌بافان تغییر کند و یکی از اهداف ما که در این جشنواره دنبال می‌کنیم این است که هنرمندان سایر رشته‌های هنر هم به قالی‌بافان و فرش‌بافان ما نزدیک شوند و با آن‌ها هم‌کاری داشته باشند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران یادآورشد: در این دوره برخلاف دوره‌های قبل که سیاست‌مداران از قالی‌بافان تقدیر می‌کردند، این‌بار قرار است که بزرگان و هنرمندان حوزه سینما و موسیقی آن‌ها را تکریم کنند و وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در همه استان‌های ایران نماینده دارد که آن ادارات مسئول ارتباط همه‌ی کسانی‌که در تولید فرش دستبافت است، آن ادارات در استان‌ها موظف به هم‌کاری با تمام تشکل‌های فرش در استان هستند و هم‌چنین تمام کسانی‌که در حوزه‌ی فرش دستبافت فعالیت می‌کنند.

کارگر ابراز داشت: ما برای این جشنواره در هر استان ستادی برای انتخاب برترین‌های فرش تشکیل دادیم که شامل افرادمان در سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر فعالان فرش استان خواهد بود، البته این کار هم مانند هر کار دیگر خالی از نقص نیست چرا که همان‌طور که گفتیم آن‌ها نمونه‌ای از یک دریای عظیم هستند.

وی گفت:‌ ما هنوز برای جشنواره و هنرمندانی که دعوت خواهند شد مشغول رایزنی هستیم، اما تا به این‌جا بزرگانی مانند آیدین آغداشلو، رضا میرکریمی، محمدرضا اصلانی، رضا کیانیان، قطب‌الدین صادقی اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران درمورد تفاوت چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی "گره زرین" با جشنواره‌های پیشین هم اضافه کرد: در ۳ جشنواره‌ی گذشته، رویکرد جشنواره رقابتی بود و دستورالعمل آن به این‌صورت بود که برترین‌های عرصه‌ی فرش دست‌بافت در یک رقابت انتخاب شوند، دوره‌های پیشین جشنواره هم‌چنین از بهترین تشکل‌های فرش و هم‌چنین بهترین صادرکنندگان فرش دست‌بافت نیز تقدیر می‌کرد که تفاوت زیادی با نگاه امروز ما دارد.

وی عنوان داشت: نگاه ما بیش‌تر تکریم جای‌گاه هنرمند فرش‌باف است و می‌خواهیم که هنرمندان فرش‌باف با هنرمندان رشته‌های دیگر پیوند بخورند که نتیجه‌ی کارشان از حوزه‌های دیگر هنر دیده شود، مانند تولید فیلم فرش ایرانی که در گذشته توسط هم‌کاری بین قالی‌بافان و هنرمندان سینما ساخته شد.

کارگر در مورد شناختن فرش ایرانی توسط سینما هم خاطرنشان کرد: ‌ما در دوره‌هایی از جشنواره مستند سینما حقیقت، شاهد فیلم‌های کوتاهی با موضوع فرش بوده‌ایم که حتی یک سال به طور خاص در آن جشنواره بخش فرش دست‌بافت ایرانی وجود داشت و همین‌طور هم بخشی به‌نام فرش ایرانی در جشنواره فیلم صنعتی که چندی پیش برگزار شد، اتفاق افتاد. هم‌چنین با هم‌کاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با مرکز ملی فرش ایران هشت مستند در این خصوص ساخته شده است.

وی افزود: ولی اگر بخواهیم که جشنواره‌ی تخصصی فیلم با موضوع فرش ایرانی برگزار کنیم نیاز داریم که حجم تولیدات‌مان بسیار بیش‌تر شود و در سال‌های گذشته شنیده‌ایم که طرح فرش ایرانی مورد کپی کشورهای اطراف قرار گرفته است، این به معنای آن است که ما آن‌قدر خوب بوده‌ایم که از ما کپی کنند، البته این حرف کافی نیست ما باید طرح‌های فرش‌های‌مان را ثبت کنیم و برای این کار از بسترهایی مانند یونسکو و سازمان‌های دیگر استفاده کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران درباره‌ی رفع تحریم‌ها و صادرات فرش دست‌بافت ایران گفت:‌ فرش‌های دست‌بافت ما به‌طور معمول به ۸۰ کشور دنیا صادر می‌شود که در دو دسته بازارهای قدیم و جدید هستند، ولی مشتری شماره یک فرش دست‌بافت ما ایالات متحده آمریکا بود که از سال ۲۰۱۰ هر گونه ورود فرش دست‌بافت ایرانی به کشورش را تحریم کرد و بعد از آن رقبایی مانند کشورهای هند و پاکستان جای ما را در صادرات گرفته‌اند، اما خوش‌بختانه در بند ۲۲ برجام به لغو تحریم فرش ایرانی اشاره شده و ما امیدواریم که از سال ۲۰۱۶ این تحریم برداشته شود و صادرات ما از آن پس کم‌کم به شکل سابق بازگردد.

کارگرگفت: فرش‌ دست‌باف ایرانی رسانه و پیام رسان است، چرا که همه‌‌ی پیام‌های فرهنگی ما توانسته است توسط فرش ایرانی به اقصا نقاط دنیا انتقال دهد و این‌که فرش ایرانی در یکی از دیوارهای سازمان ملل آویزان و در معرض دید سران کشورهای مختف است، حاصل دیپلماسی شخصی به نام مصدق است که در آن زمان فرشی را به سازمان ملل اهدا کرد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت بین‌المللی فرش دست‌باف ایرانی تصریح کرد: صحبت کردن از فرش دست‌باف ایرانی برای من هم مایه‌‌ی موهبت است هم مایه‌ مباهات، موهبت از این جهت که ما به فرش ایرانی افتخار می‌کنیم و مایه مباهات از این جهت که در قلب و بطن وجودمان ادای دین و تکریمی داریم نسبت به همه‌ی کسانی‌که در طول سه‌هزار گذشته فرش دست‌باف ایرانی را خلق کرده‌اند که ما به آن ببالیم و امروزه موزه‌های دنیا با داشتن یکی از فرش‌های ایرانی در موزه‌‌ی‌شان به‌خود می‌بالند و فرش‌های ایرانی از جای‌جای ایران بزرگ پیام‌رسان و جلوه‌گر هنر ایرانی هستند، قطعا این ملک و مملکت بالندگی خودش را مدیون هنرمندانش است و ما در همه‌‌ی موزه‌های دنیا هم صاحب ادعا بود‌ه و هم هستیم.

بنابر این گزارش‌، چهارمین دوره‌‌ی جشنواره‌‌ی "گره زرین" پس از چند‌سال وقفه، دی‌ماه امسال با رویکردی متفاوت و با تقویت جنبه‌های هنری و فرهنگی فرش دست‌باف ایران به‌صورت ملی، برگزار خواهد شد.
کد مطلب: 3623