عبدالجبار کاکایی خبر داد:
سلیقه‌ی جامعه را به سبک‌های جدید در شعر آئینی عادت دهیم
عبدالجبار کاکایی نویسنده، شاعر و ترانه‌سرا گفت: شاعرانی مانند طاهره صفارزاده در قالب‌های جدید به موضوعات مذهبی مانند سوگ عاشورا پرداختند، می‌توان سلیقه‌ی مردم را نیز در این زمینه تغییر داده به‌سمت سبک‌های جدید سوق داد و از ظرفیت شاعران جوان کشور برای طرح موضوعات آئینی در قالب‌های جدید بهره برد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸
 
سلیقه‌ی جامعه را به سبک‌های جدید در شعر آئینی عادت دهیم
 
عبدالجبار کاکایی نویسنده، شاعر و ترانه‌سرا گفت: شاعرانی مانند طاهره صفارزاده در قالب‌های جدید به موضوعات مذهبی مانند سوگ عاشورا پرداختند، می‌توان سلیقه‌ی مردم را نیز در این زمینه تغییر داده به‌سمت سبک‌های جدید سوق داد و از ظرفیت شاعران جوان کشور برای طرح موضوعات آئینی در قالب‌های جدید بهره برد.

به گزارش تحریرنو به‌نقل از روابط‌عمومی سومین دوره‌ی جایزه‌ی ادب و هنر محتشم، کاکایی عضو هیئت‌داوران بخش شعر جایزه‌ی محتشم ادامه داد: امروزه تابعیت از سبک‌های قدیمی شعر، روز‌به‌روز کم‌تر می‌شود و تقریبا روش‌های سنتی منقرض شده، شکل جدیدی از شعرهای کلاسیک جای آن‌را گرفته و شکل برخورد با موضوعات آئینی در شعر تغییر کرده است.

وی با بیان این‌که برای پرداختن به موضوعاتی که به حوزه‌ی دینی و مذهب مربوط است شناخت نیاز بوده و موضوعی نیست که فقط بیان‌گر معارف عمومی جامعه یا احساس باشد ادامه داد: در فضای غزل‌های مدرن بیش از این‌که نظر عرضه‌کننده توجه به محتوا باشد بیش‌تر نوعی اشتغال به لفظ است و شاعر توانایی‌های خود را در زبان عرضه می‌کند تا این‌که دغدغه محتوا داشته باشند و به‌همین دلیل اشعار آئینی سروده شده نیز دچار این مساله‌اند.

کاکایی توضیح داد: در کنار خیال‌پردازی و اندیشه، عنصری به اسم عاطفه در شعر داریم که توجه عاطفی و تلاطم روحی شاعر نسبت به‌موضوع را بیان می‌کند. عنصر عاطفه در شعر نشان می‌دهد که شاعر چه‌قدر در طرح موضوع صادق بوده است. اگر یکی از ارکان شعر به دیگری برتری یابد تناسب بر هم می‌خورد، در غزل مدرن نیز عنصر عاطفه به تحلیل رفته و عنصر زبان تقویت شده و تناسب لازم از بین رفته است.

وی در مورد محتوای اشعار سروده شده در موضوعات مذهبی و آئینی و میزان تاسی از آثار بزرگان در شعرهای امروز در قالب این موضوعات گفت: توجه به آثار بزرگان در این زمینه کم‌تر شده است، نیاز است آموزگاری باشد که نکات تاریخی را در این موضوعات مذهبی به نسل جدید منتقل کند، متاسفانه در این زمینه دانش افراد بیش‌تر در حد شنیده‌ها است و کم‌تر دیده می‌شود شاعر بر اثر مطالعه به خلق اثری دست بزند که خود نقض بزرگی است.

این شاعر و نویسنده در مورد آثار ارسال شده به جایزه‌ی ادب و هنر محتشم نیز گفت: با توجه به این‌که موضوع واحدی برای این جایزه مشخص بود کیفیت و تنوع آثار ارسالی در سطح قابل قبولی قرار داشت و به‌ویژه در بخش کلاسیک آثار قابل توجهی به دبیرخانه ارسال شده بود چرا‌که نگاه به موضوعات دینی بیش‌تر در قالب‌های کلاسیک و غرل ارائه می‌شوند، البته میزان شناخت و مطالعه شاعران از موضوع آن‌گونه که از آثار دریافت می‌شد بسیار خوب بود. وی ادامه داد: آثار ارائه شده در قالب‌های غیرکلاسیک از نظر تعداد کم‌تر بود ولی سطح کیفی قابل قبولی داشتند.

وی با بیان این‌که مدتی است در برخی مراکز مذهبی و یا صدا‌و‌سیما به اشعار عامه‌پسند در سوگ ائمه و به‌ویژه واقعه‌ی عاشورا روی آورده‌اند، تصریح کرد: باید مسئولیتی در این زمینه احساس شود و نهادهای فعال در زمینه‌های فرهنگی اقدام چشم‌گیری در این خصوص انجام دهند. به‌طور نمونه در مراسم‌های مذهبی شهر یزد اتفاق چشم‌گیر رخ داده که از منظر شعر و موسیقی و آهنگ به این مراسم‌ها توجه شده و رویکرد جدیدی را در پیش گرفته‌اند که می‌تواند الگویی برای سایر شهرها باشد. هم‌چنین تلویزیون نیز بیش‌ترین سهم تبلیغات را در این زمینه دارد و می‌تواند به تولیدکنندگانی توجه کند که آثارشان عامه‌پسند نیست و علاوه بر نغمات عامه‌پسند، امکانی هم برای عرضه‌ی آثار ناب درنظر گرفته شود.

اخبار سومین جشنواره ادب و هنر محتشم در پورتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی www.farhang.gov.ir قابل دسترسی است.
کد مطلب: 3589