نام "ابد و یک روز" در واقع، عنوانی فرعی است، تا تماشاگر، در کشاکش درگیریهای یک خانواده، یک نماد کوچک از ما، اواخر فیلم متوجه شود که عنوان اصلی فیلم میتوانست و بهجا بود که "سمیه" یا ترکیبی با محوریت نام او باشد.
جنگ مصلحت با مستند در همراه با فرات
ساخت مستندی دربارهی بازهی زمانی ۱۹۱۴ میلادی تا ۲۰۱۴ میلادی توسط یک ایرانی، خود به اندازهی کافی مولفههای تامل برانگیزی در بطن خود دارد،بیآنکه حتی مستند "همراه با فرات" را دیده باشید.
در فیلم "دلبری"، همیشه چیز برای دلبری از شنوندگان مهیاست
در فیلم دلبری، همهچیز برای دلبری کردن از شنوندگان مهیاست.
"یک شهروند معمولی"، یک فیلم کاملا معمولی
عشق، دیوانگی و جنون، پیری و در عین حال جوانی، در عین حال پیری و محکوم بودن به سکون. همگی لایههای درونی فیلمی به کارگردانی مجید برزگر است.
گزارش کارگردان از اینکه، دغدغهی برخی فعالان عرصهی نمایش کودک، صرفا پول است و نه آموزش و کاری فرهنگی، ستودنی است.
"نیمهشب اتفاق افتاد"، شرحِ سردِ داغِ عشق
طراحی داستان های ساده، عامهپسند و در عین حال کیفی و قابل قبول و سرگرم کننده ولی باکیفیت ، کار سختی نیست . الگوهای رایجی برای این کار وجود دارد که دهه های متمادی است در سینمای سراسر دنیا در حال استفاده است . فیلم ساختن به نیت گیشه در کنار تمایل سازنده اثر به حفظ کیفیت کار ، می تواند دستمایه ...
"گیتا"، فیلمی برای مخاطب خیلی خاص
"گیتا" نخستین فیلم بلند سینمایی مسعود مددی است که مجید شیخانصاری بههمراه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و موسسهی تصویر شهر. تهیهکنندگی آنرا برعهده دارد.
از خیابان قوامالسلطنه تا مستندی ملی
تقارن، زیباست. وقتی برج میلاد، محل تولد جشنوارهی سیوچهارم فیلم فجر باشد و تو شاهد تبلور این تولد در قالب یک اثر فاخر ملی باشی، بهنام مستند اهالی خیابان یک طرفه.
نقشِ نگار، تازهترین فیلم علی عطشانی اما یک اثر محترم داستانگو است.
ناشنوایی مطلق در خانوادهی تئاتر
برای نخستینبار در تاریخ شانزده سالهی خانهی تئاتر گروهی منتقد علاوه بر نشان دادن و برشمردن ایرادات و کاستیها، نسخه و راهکار مطالعهشده و علمی و قابل اجرا برای رفع این نواقص و ایرادات ارائه کرده.
در تاریخ معاصر ایران، فکاهیات و لطایف اجتماعی گهگاه در لابهلای جراید، مخصوصا در مشروطه، پخش میشدند و شوربختانه، در رسانههای نزدیک به سیاستهای حاکم، که اگرچه راست هستند، اما کمتر راست میگویند، بهعنوان طنز، جای طنز اصیل را تصرف کردهاند.
دور از تو اندیشهی بدان پاینده مانی و جاودان
سرود ای ایران، نخستینبار با همت ارکستر گلها به رهبری روحاله خالقی و بهدستور کلنل علینقی وزیری در مدرسهی نظامی توسط یحیی معتمدالدوله وزیری اجرا شد.
حاشیههای جشنوارهی سینمایی فجر امسال حتی قبل از معرفی فیلمها شروع شد!
فرخی یزدی، شاعر آزادی و قانون و مرگ
ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی گلها، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺍﯼ ﺑﻪﻧﺎﻡ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪﻋﻘﯿﺪﻩی ﻣﻦ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﻗﺪﺭﺩﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﻓﺮﺧﯽ ﯾﺰﺩﯼ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. این برنامه در واقع شمارهی ۲۵ برنامهی گلهای تازه به مدیریت هوشنگ ابتهاج است.
یادداشت حسین پاکدل برای فیلم "پدر آن دیگری"
هدف غایی هر اثر هنری رساندن مخاطب به درک و دریافت عمیق از جوهرهی هستی و معنایی متفاوت از زندگی است. بهنوعی رسالتِ معناداری، قابل فهم و تحمل کردن نفس زندگی.
سریال ۲۰میلیاردی صداوسیما فاقد کیفیت!
با اعلام هزینهی شگفتانگیز تولید سریال "معمای شاه"، این پرسش پیش آمده که این مجموعهی گرانقیمت با کدام نظارت جدی رسانهی ملی در مراحل تولید همراه بوده و اگر واقعا چنین نظارتی وجود داشته، چرا این مجموعه فاقد کیفیت و اثرگذاری متناسب با حجم سرمایهگذاری برای تولید آن است؟
همهی آثار جشنواره از "فروشنده" فرهادی تا "بادیگارد"حاتمیکیا
صدای پای جشنوارهی فیلم فجر مثل همیشه از نیمههای پاییز به گوش میرسد. جشنوارهای که امسال خیلیها در آن حضور دارند از مهرجویی و حاتمیکیا گرفته تا شهبازی و درمیشیان که همگی درپی رساندن آثارشان به این رویداد بزرگ هستند.
یکی از بزرگترین معضلاتی که در میان کاربران ایرانی مشاهده میشود عدم رعایت آداب صحیح ایمیل زدن است. میتوان به جرات گفت از هر ۱۰ ایمیلی که ارسال میشود ۸ تای آنها عنوان salam را دارند.
اهالی دوبله کارشان را خیلی خوب بلد هستند، چون اساسا با درام طرف هستند. وقتی دوبلورها بازی بازیگران را تحتالشعاع قرار دادند، آن بازی را ماندگار کردند.
بررسی آثار طنز های اجتماعی (قسمت اول)
بهکار بردن کلمهی طنز برای انتقادی که بهصورت خندهآور و مضحک بیان شود در فارسی معاصر سابقهی زیاد طولانی ندارد.